147
Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych
Adresaci
- nauczyciele różnych specjalności wszystkich typów szkół/placówek
- wychowawcy klas
- wychowawcy internatów i burs szkolnych
- pedagodzy i psycholodzy szkolni
- rady pedagogiczne
Zakres treści
- Określenie zapotrzebowania na działania profilaktyczne.
- Uzależnienia substancjalne i behawioralne oraz kompulsje – etiologia, przejawy, konskwencje:
- biologiczne determinanty uzależnień i zachowań kompulsywnych,
- psychospołeczne uwarunkowania podatności na uzależnienia,
- zachowania ryzykowne i ich przejawy w różnych społecznościach.
- Diagnoza zapotrzebowania na działania profilaktyczne w placówkach oświatowych:
- przedmiot i zakres diagnozy,
- konstruowanie oraz dobór ilościowych i jakościowych narzędzi badawczych,
- metody interpretacji i zastosowanie danych diagnostycznych.
- Planowanie i realizacja działań profilaktycznych w placówkach oświatowych:
- istota, pojęcie i zakresy profilaktyki; adresaci oddziaływań profilaktycznych,
- formułowanie i uzasadnianie celów oddziaływań profilaktycznych,
- strategie, metody i techniki oddziaływań profilaktycznych o naukowo potwierdzonej skuteczności.
- Umiejętności, kompetencje i predyspozycje niezbędne do prowadzenia działań profilaktycznych:
- predyspozycje osobowościowe realizatorów działań profilaktyki uzależnień,
- zakres umiejętności i kompetencje osób zajmujących się profilaktyką,
- etyczne aspekty prowadzenia działań profilaktycznych.
- Pomiar skuteczności oddziaływań profilaktycznych:
- monitoring odziaływań profilaktycznych,
- rodzaje ewaluacji oraz narzędzia stosowanie w badaniach ewaluacyjnych,
- interpretacja i zastosowanie wyników badań ewaluacyjnych.
- System rekomendacji programów profilaktycznych:
- modelowa struktura programu rekomendowanego o naukowo potwierdzonej skuteczności,
- przegląd programów i dobrych praktyk profilaktycznych, realizowanych w Polsce i na świecie,
- zastosowanie rekomendowanych programów profilaktycznych w placówkach oświatowych.
Przewidywane efekty szkolenia
Uczestnicy:
- poznają uzależnienia substancjalne, behawioralne, kompulsje oraz ich przyczyny i konsekwencje
- będą potrafili przeprowadzić diagnozę pod kątem zapotrzebowania na oddziaływania profilaktyczne za pomocą odpowiednich metod i technik badawczych oraz poprawnie zinterpretować wyniki badań diagnostycznych
- nabędą umiejętność, na podstawie przeprowadzonej diagnozy, zaplanowania działania profilaktycznego w szkole/placówce oświatowej
- poznają zakres umiejętności i kompetencji wymagany, by zajmować się profilaktyką uzależnień
- będą potrafili zmierzyć skuteczność działań profilaktycznych planując monitoring i ewaluację z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi oraz dokonać interpretacji wyników badań, a na ich podstawie korekty działań profilaktycznych
- poznają przykłady dobrych praktyk profilaktycznych oraz programów o naukowo potwierdzonej skuteczności
- nabędą umiejętność zaimplementowania programu rekomendowanego do profilaktyki szkoły/placówki oświatowej.
- Liczba godzin
- 6
- Odpłatność
- 100,00
- Liczba uczestników w grupie
- 15-25