Studia podyplomowe

Logopedia

Cel studiów

Celem studiów jest zdobycie umiejętności diagnozy i terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami mowy. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające uprawnienia do podjęcia pracy na stanowisku logopedy w placówkach oświatowych (np. szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowo-wychowawczych i in.). Wybranie tego kierunku to gwarancja poznania wszelkich ujęć i wymiarów praktyki zawodowej, umożliwiającej absolwentom prowadzenie samodzielnej terapii poważnych zaburzeń mowy.

Dla kogo?

Osoby zainteresowane nabyciem uprawnień do pracy w charakterze nauczyciela logopedy w placówkach oświatowych takich jak: przedszkola powszechne, integracyjne i specjalne, szkoły powszechne, integracyjne, specjalne i artystyczne, poradnie społeczno-zawodowe, gabinety logopedyczne, ośrodki szkolno-wychowawcze.

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I stopnia, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane, jednak do podjęcia studiów konieczne jest posiadanie przygotowania pedagogicznego w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575, ze zm.) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Wymaganym dokumentem od kandydata jest zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.

Uzyskiwane kwalifikacje

Studia nadają kwalifikacje.

Absolwenci studiów będą posiadali pełne kwalifikacje zawodowe potwierdzone świadectwem ukończenia studiów logopedycznych, z uwzględnieniem uchwały Kolegium Logopedycznego z dnia 16 lutego 1998 roku w sprawie minimum programowego studiów logopedycznych. Są to standardy umożliwiające zdobycie absolwentom Certyfikatu Zawodowego Logopedy, który jest dokumentem potwierdzającym posiadanie wysokich kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwenci uzyskają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Absolwenci zdobędą wiedzę umożliwiającą podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń mowy. Będą również przygotowani do prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej zarówno indywidualnej, jak i grupowej u osób w różnym wieku, z różnymi zaburzeniami mowy. Ponadto każdy absolwent będzie posiadał umiejętność współpracy z innymi specjalistami zajmującymi się diagnozą i terapią deficytów rozwojowych.

Program studiów

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (DzU 2019 poz. 1450).

Program obejmuje m.in.:

I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA

  • Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
  • Dydaktyka specjalna – projektowanie zajęć edukacyjnych

II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ

  • Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej
  • Praktyka wdrożeniowa – obserwacyjna

III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE

  • Medyczne podstawy logopedii – anatomia i fizjologia narządu głosu, mowy i słuchu
  • Podstawy audiologii i foniatrii – anatomia i patologia narządu mowy
  • Podstawy ortodoncji
  • Podstawy psychopatologii i psychiatrii w logopedii
  • Podstawy fizjoterapii w logopedii
  • Językoznawcze podstawy logopedii, fonetyki i fonologii języka polskiego
  • Podstawy wiedzy o języku – słowotwórstwo, składna i fleksja języka polskiego
  • Wprowadzenie do fonetyki akustycznej i wizualnej
  • Psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających
  • Podstawy neuropsychologii w logopedii
  • Integracja sensoryczna w rozwoju mowy i przyswajaniu języka
  • Podstawy audiofonologii pedagogicznej
  • Zaburzenia mowy – diagnoza i terapia
  • Podstawy logorytmiki i logopedii artystycznej
  • Metody i nowe technologie w terapii oraz komunikacji logopedycznej
  • Zasady organizacji pomocy logopedycznej – metodyka pracy i warsztat pracy logopedy

IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE

  • Wprowadzenie do diagnostyki logopedycznej oraz postępowania rehabilitacyjnego w zaburzeniach połykania
  • Wczesna interwencja logopedyczna – profilaktyka i diagnozowanie logopedyczne
  • Psychogenne zaburzenia mowy oraz zaburzenia wymowy i płynności mówienia
  • Zasady diagnozy i terapii logopedycznej
  • Metodyka postępowania logopedycznego – konstruowanie programów terapii logopedycznej
  • Zagadnienia balbutologopedii, surdologopedii i tyflologopedii
  • Gerontologopedia i onkologopedia z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii
  • Metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej

Czas trwania

4 semestry – 630 godzin (w tym 180 godzin praktyk)

Organizacja zajęć

Dwa tryby realizacji:

Zajęcia hybrydowe

Studia podyplomowe realizowane przez Akademię Humanitas organizowane będą w formule blended learning (hybrydowej), polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych (odbywających się na terenie uczelni) z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Zajęcia online

Studia podyplomowe realizowane przez Akademię Humanitas prowadzone będą w 100% trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom, Moodle), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Warunki zaliczenia

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć. uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej.

Bez egzaminu końcowego

Dokument potwierdzający ukończenie studiów

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Terminy realizacji

  • nabór letni: wrzesień 2023 r. – luty 2025 r.
  • nabór zimowy: marzec 2024 r. – październik 2025 r.

Odpłatność

  1. cena w uczelni: 4300 zł.
  2. cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 3870 zł.
  3. cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 3655 zł.
  4. cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 3440 zł.
Skip to content