Logopedia
Cel studiów
Celem studiów jest zdobycie umiejętności diagnozy i terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami mowy. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające uprawnienia do podjęcia pracy na stanowisku logopedy w placówkach oświatowych (np. szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowo-wychowawczych i in.).
Dla kogo?
Osoby zainteresowane nabyciem uprawnień do pracy w charakterze nauczyciela logopedy w placówkach oświatowych takich jak: przedszkola powszechne, integracyjne i specjalne, szkoły powszechne, integracyjne, specjalne i artystyczne, poradnie społeczno-zawodowe, gabinety logopedyczne, ośrodki szkolno-wychowawcze.
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I stopnia, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane, jednak do podjęcia studiów konieczne jest posiadanie przygotowania pedagogicznego w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (DzU z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Wymaganym dokumentem od kandydata jest zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.
Uzyskiwane kwalifikacje
Studia nadają kwalifikacje.
Absolwenci studiów będą posiadali pełne kwalifikacje zawodowe potwierdzone świadectwem ukończenia studiów logopedycznych, z uwzględnieniem uchwały Kolegium Logopedycznego z dnia 16 lutego 1998 roku w sprawie minimum programowego studiów logopedycznych. Są to standardy umożliwiające zdobycie absolwentom Certyfikatu Zawodowego Logopedy, który jest dokumentem potwierdzającym posiadanie wysokich kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwenci uzyskają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – logopedy oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Absolwenci zdobędą wiedzę umożliwiającą podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń mowy. Będą również przygotowani do prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej zarówno indywidualnej, jak i grupowej u osób w różnym wieku, z różnymi zaburzeniami mowy. Ponadto każdy absolwent będzie posiadał umiejętność współpracy z innymi specjalistami zajmującymi się diagnozą i terapią deficytów rozwojowych.
Program studiów
Program obejmuje m.in.:
I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA
- Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
- Dydaktyka specjalna - projektowanie zajęć edukacyjnych
II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ
- Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej
- Praktyka wdrożeniowa – obserwacyjna
III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
- Medyczne podstawy logopedii – anatomia i fizjologia narządu głosu, mowy i słuchu
- Podstawy audiologii i foniatrii – anatomia i patologia narządu mowy
- Podstawy ortodoncji
- Podstawy psychopatologii i psychiatrii w logopedii
- Podstawy fizjoterapii w logopedii
- Językoznawcze podstawy logopedii, fonetyki i fonologii języka polskiego
- Podstawy wiedzy o języku – słowotwórstwo, składna i fleksja języka polskiego
- Wprowadzenie do fonetyki akustycznej i wizualnej
- Psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających
- Podstawy neuropsychologii w logopedii
- Integracja sensoryczna w rozwoju mowy i przyswajaniu języka
- Podstawy audiofonologii pedagogicznej
- Zaburzenia mowy – diagnoza i terapia
- Podstawy logorytmiki i logopedii artystycznej
- Metody i nowe technologie w terapii oraz komunikacji logopedycznej
- Zasady organizacji pomocy logopedycznej – metodyka pracy i warsztat pracy logopedy
IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE
- Wprowadzenie do diagnostyki logopedycznej oraz postępowania rehabilitacyjnego w zaburzeniach połykania
- Wczesna interwencja logopedyczna – profilaktyka i diagnozowanie logopedyczne
- Psychogenne zaburzenia mowy oraz zaburzenia wymowy i płynności mówienia
- Zasady diagnozy i terapii logopedycznej
- Metodyka postępowania logopedycznego - konstruowanie programów terapii logopedycznej
- Zagadnienia balbutologopedii, surdologopedii i tyflologopedii
- Gerontologopedia i onkologopedia z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii
- Metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej
Czas trwania
4 semestry – 630 godzin (w tym 180 godzin praktyk)
Organizacja zajęć
Studia podyplomowe są organizowane w formule blended learning, polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (na platformie ClickMeeting i/lub Zoom), które pozwalają na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca.
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.
Dokument potwierdzający ukończenie studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Terminy realizacji
- nabór letni: październik 2022 r. – czerwiec 2024 r.
- nabór zimowy: marzec 2023 r. – luty 2025 r.
Odpłatność
- cena w uczelni (WSH Humanitas): 4100 zł.
- cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 3700 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 3515 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR 3330 zł.