Technika dla nauczycieli nowość
Celem studiów jest merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do nauczania techniki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz nadanie uprawnień do prowadzenia zajęć z techniki jako kolejnego przedmiotu.
Uczestnik zdobędzie merytoryczną wiedzę z zakresu najważniejszych zagadnień techniki, a także wiedzę i umiejętności z zakresu dydaktyki przedmiotu na poszczególnych etapach edukacji. Dzięki pogłębionej wiedzy teoretycznej i praktycznej uczestnik uzyska kompetencje do efektywnego przekazywania wiedzy z przedmiotu podczas zajęć szkolnych. Praktyki dydaktyczne pozwolą z kolei umocnić i wzbogacić umiejętności oraz kompetencje z zakresu praktycznej pracy dydaktycznej z uczniami w różnym wieku.
Dla kogo?
Uczestnikami podyplomowych studiów „Technika dla nauczycieli” mogą zostać posiadający przygotowanie pedagogiczne absolwenci studiów pierwszego i drugiego stopnia kierunków pedagogicznych oraz kierunków nauczycielskich, którzy są zainteresowani uzyskaniem uprawnień do prowadzenia zajęć szkolnych z kolejnego przedmiotu.

Cele szczegółowe
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii kultury i postępu technicznego, zagadnień techniki, edukacji ekologicznej, żywienia człowieka i rozwijania aktywności twórczej u uczniów
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu historii kultury i postępu technicznego, zagadnień techniki, edukacji ekologicznej, żywienia człowieka i rozwijania aktywności twórczej u uczniów
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Uzyskiwane kwalifikacje
Absolwent studiów na tym kierunku:
W zakresie wiedzy:
- zna historyczne, teoretyczne i praktyczne aspekty z zakresu techniki jako dyscyplin. rozumie ich znaczenie w przestrzeni szkolnej
- zna podstawy elektroniki, mechaniki, elektrotechniki i dokumentacji technicznej oraz nowych technologii w technice
- ma podstawową wiedzę z zakresu edukacji ekologicznej i żywienia człowieka
- zna psychologiczne aspekty wychowywania do twórczości oraz rozwijania twórczej aktywności uczniów
- zna zasady skutecznej komunikacji oraz właściwego diagnozowania osiągnięć ucznia z zakresu techniki
- zna i rozumie zasady metodyki nauczania techniki na wybranych etapach edukacji
- zna praktyczne sposoby prowadzenia zajęć z zakresu techniki, planowania, realizowania i ewaluowania projektów edukacyjnych z tego zakresu
- zna zasady bezpieczeństwa i ergonomii pracy
W zakresie umiejętności:
- potrafi przekazywać wiedzę z zakresu teorii, historii i praktycznych zasad techniki
- potrafi odnieść treści z przedmiotu technika do rzeczywistości szkolnej i codziennej ucznia
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu elektroniki, mechaniki, elektrotechniki i dokumentacji technicznej oraz nowych technologii podczas nauczania techniki
- potrafi przekazać wiedzę i prowadzić zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej
- potrafi przekazać wiedzę i prowadzić zajęcia z zakresu edukacji żywienia człowieka
- ma umiejętność rozbudzania i rozwijania twórczej aktywności uczniów
- umie się komunikować w sposób skuteczny, kulturalny i zrozumiały dla ucznia
- potrafi diagnozować osiągnięcia ucznia z zakresu techniki
- potrafi wykorzystać w praktyce zasady metodyki w nauczaniu techniki na wybranych poziomach edukacji
- potrafi zaplanować, zrealizować i ocenić projekt edukacyjny z zakresu techniki
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i ergonomii pracy w celu wykonywania swoich zadań zawodowych w sposób zgodny z przepisami i bezpieczny
W zakresie kompetencji społecznych:
- jest uwrażliwiony na estetyczne i artystyczne aspekty dorobku kulturowego, który przekazuje uczniom, a także na walory estetyczne w codziennym życiu
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
Program studiów
Program obejmuje następujące zagadnienia:
- Historia kultury
- Rysunek i dokumentacja techniczna
- Podstawy elektroniki i elektrotechniki
- Technologie informacyjne
- Podstawy mechaniki
- Żywienie człowieka
- Technologie multimedialne w technice
- Edukacja ekologiczna
- Wychowanie komunikacyjne
- Historia postępu technicznego
- Technika w środowisku ucznia
- Diagnoza osiągnięć szkolnych w zakresie techniki
- Metody i techniki aktywności twórczej
- Dydaktyka i metodyka nauczania techniki na poszczególnych etapach edukacji
- Projekty techniczne w edukacji
- Ergonomia, bezpieczeństwo i organizacja pracy
- Technologie obróbki materiałów
- Praktyki
Czas trwania
3 semestry – 360 godzin (w tym 90 godzin praktyk)
Organizacja zajęć
Studia podyplomowe są organizowane w trybie online, co pozwala na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca.
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.
Dokument potwierdzający ukończenie studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Terminy realizacji
- nabór letni: październik 2022 r. – luty 2024 r.
- nabór zimowy: marzec 2023 r. – czerwiec 2024 r.
Odpłatność
- cena w uczelni (Collegium Balticum): 4350 zł.
- cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 3900 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 3450 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR 3000 zł.