Tematy szkoleń rad pedagogicznych
Oferta edukacyjna na rok szkolny 2020/2021.
Tematy zapisane czcionką pogrubioną korespondują z kierunkami polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021 oraz z zadaniami nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty.
Organizacja pracy szkoły
- Statut szkoły. Co i jak znowelizować? Co i jak uszczegółowić?
- Zdalna szkoła, zdalne lekcje – jak efektywnie organizować proces kształcenia zdalnego?
- Wykorzystanie doświadczeń zdalnego nauczania w edukacji.
- Jak zorganizować rozwój zawodowy nauczycieli?
- Innowacje w edukacji.
- Otwórz się na innowację – prawo, teoria, praktyka edukacyjna.
- RODO w szkole/placówce oświatowej.
- Grunt to bezpieczeństwo – planowanie działań oraz współpracy organów szkoły w zakresie podniesienia poziomu bezpieczeństwa w szkole.
- Organizacja kształcenia dorosłych w formach pozaszkolnych.
- Monitorowanie realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych/ponadpodstawowych.
- Wychowanie do wartości – kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
- Jak scalić i zaangażować zespół po kryzysie? Współpraca i zaufanie.
- Jak wrócić do normalności szkolnej po epidemii?
- Wymagania państwa wobec szkół priorytetami pracy nauczycieli i kryterium doskonalenia pracy szkoły/placówki.
- Prawa i obowiązki nauczycieli, odpowiedzialność karna i dyscyplinarna.
- Bezpieczeństwo uczniów w szkole/placówce.
- Promocja szkoły/placówki oświatowej.
Dydaktyczne umiejętności nauczyciela
- Kształcenie kompetencji kluczowych określonych w podstawie programowej.
- Kształcenie kompetencji kluczowych w różnych sytuacjach edukacyjnych.
- Planowanie i realizacja lekcji z uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych.
- Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej/ponadpodstawowej.
- Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
- Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole ponadpodstawowej.
- Przestrzenie edukacyjne sprzyjające procesowi uczenia się ucznów.
- Jak rozwijać samodzielność i odpowiedzialność ucznia za własną naukę?
- „Kompetentny nauczyciel – kompetentni uczniowie” – nauczyciel jako kreator procesu edukacyjnego.
- Efektywne uczenie w praktyce – jak nauczyć uczniów uczenia się?
- Twórcze myślenie, jako umiejętność wspomagająca proces uczenia się i rozwiązywania problemów.
- Metody i techniki motywujące do uczenia się.
- Nauka łatwa i przyjemna – jak pomóc dzieciom osiągnąć sukces.
- Heksy edukacyjne – pomysł na innowację metodyczną.
- Neurodydaktyka, czyli jak uczyć w zgodzie z mózgiem?
- Aktywizowanie uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
- Indywidualizacja procesu kształcenia – praca z uczniem zdolnym i uczniem z trudnościami w uczeniu się.
- Jak pomóc uczniowi w skutecznym i efektywnym uczeniu się?
- O motywacji klasycznie i nowatorsko.
- Jak motywować uczniów do nauki?
- Techniki uczenia się i motywowania.
- Metoda „Dialogu Motywującego” w pracy z niezmotywowanym uczniem.
- Kreatywność. Jak wyzwalać kreatywność i myślenie innowacyjne?
- Rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości uczniów.
- Rozwijanie kreatywności uczniów w aspekcie realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Kompetencje emocjonalne w praktyce dydaktyczno-wychowawczej.
- Metody aktywizujące w praktyce szkolnej.
- Wsparcie uczniów z obniżonymi możliwościami poznawczymi. Wykorzystanie obszarów alternatywnych.
- Prace domowe jako mądra inwestycja edukacyjna.
Ocenianie osiągnięć uczniów
- Ocenianie kształtujące sposobem na organizowanie procesów edukacyjnych sprzyjających uczeniu się.
- Jak oceniać, aby uczyć? Metody i techniki nauczania wspierające rozwój ucznia.
- Planowanie lekcji z zastosowaniem elementów oceniania kształtującego.
- Sposoby ewaluacji pracy uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w myśl nowej podstawy programowej.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Dostosowanie wymagań do potrzeb ucznia – organizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z uwzględnieniem wskazań opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej, czyli indywidualizacja kształcenia i dostosowywanie wymagań edukacyjnych w realiach szkolnych.
- Zaburzenia uczenia się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia w praktyce szkolnej.
- Specyficzne trudności w nauce – przyczyny, objawy, możliwości działań.
- Wspomaganie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w pracy zdalnej.
- Metody terapii specyficznych trudności w nauce uczniów.
- Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle obowiązujących przepisów prawa.
- Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i uczniom ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w szkole/placówce.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w przedszkolu, szkole, placówce.
- Zadania i rola nauczycieli/wychowawców w systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Metoda integracji sensorycznej w terapii dzieci z zaburzonym rozwojem.
Nowoczesne technologie informatyczne w edukacji
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Obsługa narzędzi i platform online do prowadzenia zajęć zdalnych.
- Jak skutecznie prowadzić zajęcia online? – wykorzystanie platformy Google Classroom i Hangouts Meet w komunikacji z uczniami i nauczycielami.
- Dysk Google w pracy zdalnej nauczyciela.
- Tworzenie i prowadzenie kursów zdalnych na platformie Moodle.
- Nowe metody kształcenia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
- Dydaktyka medialna – wykorzystanie TIK w pracy nauczyciela.
- Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w nauczaniu zdalnym.
- Microsoft Teams w praktyce – organizacja procesów edukacyjnych.
- Bezpłatny Office 365 dla szkoły – w rękach nauczyciela.
- Narzędzia Microsoft Office 365 – praca zdalna.
- Wykorzystanie tablicy interaktywnej w nauczaniu przedmiotowym.
- Wykorzystanie monitora interaktywnego w nauczaniu przedmiotowym.
Wychowawcze umiejętności nauczyciela
- O potrzebie wychowania do wartości.
- Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w procesie nauczania i wychowania.
- Wychowanie i profilaktyka w szkole, czyli sposoby realizacji zadań wychowawczych szkoły tradycyjnie i na odległość.
- Skuteczne metody wychowawcze.
- Jak uczyć solidarności społecznej – pomysły nie tylko na lekcje.
- Dyscyplina w klasie.
- Trudna klasa – jak ją opanować, wychowywać i nauczać?
- Przemoc wśród dzieci, młodzieży, młodocianych – zagrożenia i możliwe skutki natychmiastowe oraz konsekwencje długofalowe; przyczyny oraz przeciwdziałanie i profilaktyka.
- „W twojej klasie też tak robią?” Przemoc relacyjna dzieci i młodzieży; sposoby diagnozowania i rozwiązywania problemów wykluczenia ucznia.
- Procedury postępowania w przypadku przemocy i agresji wśród uczniów.
- Projektowanie pracy wychowawczej z uczniami o zachowaniach trudnych wychowawczo i destrukcyjnych.
- Substancje psychoaktywne – zagrożenia wynikajace z używania przez dzieci; elementy profilaktyki uzależnień.
- Pokolenie Y, pokolenie Google wyzwaniem dla nauczyciela.
- Stop cyberprzemocy! Bezpieczeństwo uczniów w sieci.
- Uzależnienia niechemiczne – młodzież jako grupa ryzyka.
- Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
- Zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży. Depresja. Tendencje oraz próby samobójcze i akty autoagresji u dzieci i młodzieży.
- Przeciwdziałanie depresji u dzieci i młodzieży.
- Praca wychowawcza z dziećmi przeżywającymi trudności wieku dorastania (problem z samooceną i poczuciem własnej wartości, depresja młodzieńcza, używki).
- Poczucie własnej wartości, czyli słów kilka o sposobach wzmacniania samooceny uczniów.
- Postawy rodziców i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka w rodzinie i w szkole.
- Nauczyciel i rodzic w koalicji – budowanie dobrej komunikacji z rodzicami uczniów.
- Skuteczna współpraca z rodzicami w szkołach i placówkach.
- Trudny rodzic jako klient szkoły – jak go zrozumieć i jak z nim współpracować?
- Skuteczna komunikacja z rodzicami (także trudnymi).
- Ciekawa lekcja wychowawcza – pomysły do wykorzystania.
Umiejętności psychologiczne i interpersonalne
- Kompetencje zawodowe nauczyciela i wychowawcy – o nowoczesnym modelu nauczania i wychowania.
- Kompetencje coachingowe w pracy nauczyciela.
- Warsztat aktywnego nauczyciela czyli jak prowadzić tutoring?
- Kompetencje emocjonalne w pracy nauczyciela/wychowawcy.
- Kształtowanie kompetencji społecznych w zakresie rozwiązywania konfliktów i budowania relacji.
- Warsztat budowania autorytetu w klasie szkolnej, czyli słów kilka o nauczycielu w roli lidera.
- Wypalenie zawodowe w pracy dobrego nauczyciela – paradoks czy rzeczywistość?
- Trening radzenia sobie ze stresem i relaksacji, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych – biofeedacku i mindfulness.
- Emisja głosu.
- Pierwsza pomoc przedmedyczna.
Realizujemy także szkolenia dla rad pedagogicznych o tematyce określonej przez szkołę/placówkę.
Zamówienie szkolenia rady pedagogicznej przyjmujemy na podstawie wypełnionej karty zamówienia szkolenia, przesłanej faksem lub pocztą.