WODN
Tematy szkoleńrad pedagogicznych
Strona główna > WODN > Rady pedagogiczne
Oferta edukacyjna na rok szkolny 2023/2024.
Tematy zapisane czcionką pogrubioną korespondują z kierunkami polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 oraz z zadaniami nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty.
Organizacja pracy szkoły | |
1. | Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży |
2. | Jak wspierać uczniów w procesie kształcenia w nowej rzeczywistości szkolnej? |
3. | Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów |
4. | Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach oraz szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych |
5. | Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego |
6. | Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klsaycznej oraz sięgania po dziedzictwo cywilizacyjne Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego jezyka obcego |
7. | Jak podnieść jakość procesu kształcenia? |
8. | Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny |
9. | Jak uczynić szkołę/placówkę innowacyjną i przyjazną? |
10. | Innowacja z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” – szansą rozwoju szkoły |
11. | Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 |
12. | Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż |
13. | Wychowanie do wartości – kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych |
14. | Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji |
15. | Edukacja prawna jako integralny element programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły; zadania dyrektora w zakresie bezpieczeństwa |
16. | Prawo oświatowe w codziennej pracy nauczyciela |
17. | Zmiany w prawie oświatowym – nowa ścieżka awansu zawodowego i ocena pracy nauczyciela |
18. | Mediacja w warunkach szkoły/placówki oświatowej – jak wykorzystać elementy mediacji w codziennej pracy nauczyciela? |
19. | Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego |
20. | Tworzenie programu naprawczego szkoły/placówki |
21. | Szkolny savoir vivre |
22. | Prawa i obowiązki nauczycieli, odpowiedzialność karna i dyscyplinarna |
Dydaktyczne umiejętności nauczyciela | |
23. | Warsztat kreatywnego uczenia się i szybkiego zapamiętywania (mnemotechniki) dla nauczycieli, psychologów, pedagogów i specjalistów w oparciu o neurodydaktykę i kognitywistykę |
24. | Wykorzystanie mnemotechnik w praktyce szkolnej na różnych poziomach kształcenia |
25. | Zindywidualizowane formy wsparcia dziecka/ucznia w szkołach/placówkach |
26. | „Praktycznie” o indywidualizacji nauczania |
27. | Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży |
28. | Od kultury błędu do pedagogiki błędu – czyli sztuka aktywnego uczenia się i ponoszenia porażek |
29. | Metody „przyjazne mózgowi” – jak rozwijać potencjał uczniów wykorzystując techniki neurodydaktyczne? |
30. | Myślenie krytyczne jako kompetencja przyszłości |
31. | „Znaleźć złoty środek”, czyli jak osiągnąć cele edukacyjne stosując TIK oraz inne metody aktywizujące |
32. | Innowacje i eksperymenty pedagogiczne w szkole/placówce |
33. | Zasady skutecznej edukacji – jak uczyć, żeby nauczyć? |
34. | Edukacja STEAM z „Laboratoriami przyszłości” |
35. | Kształcenie kompetencji kluczowych w różnych sytuacjach edukacyjnych |
36. | Sposoby na poprawę koncentracji uwagi uczniów |
37. | Jak rozwijać samodzielność i odpowiedzialność ucznia za własną naukę? |
38. | Efektywne uczenie w praktyce – jak nauczyć uczniów uczenia się? |
39. | Jak pomóc uczniowi w skutecznym i efektywnym uczeniu się? |
40. | Jak uczyć uważności? |
41. | Rola wyobraźni w uczeniu się – jak uczyć, żeby nauczyć? |
42. | Jak motywować uczniów do nauki? |
43. | Metoda „Dialogu Motywującego” w pracy z niezmotywowanym uczniem |
44. | Uczeń trudny. Jak go motywować do nauki? |
45. | Zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów – zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej, dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa |
46. | Praca z klasą zróżnicowaną ze względu na potrzeby edukacyjne uczniów |
47. | Strategie uczenia się |
48. | Wspomaganie w nauce ucznia z trudnościami w uczeniu się |
49. | Specyficzne trudności w nauce – przyczyny, objawy, działania terapeutyczne |
50. | Wsparcie uczniów z obniżonymi możliwościami poznawczymi. Wykorzystanie obszarów alternatywnych. |
51. | Uczeń zdolny. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych. |
52. | Metody „przyjazne mózgowi” – jak rozwijać potencjał uczniów wykorzystując techniki neurodydaktyczne? |
53. | Ciekawe ćwiczenia warsztatowe i narzędzia dydaktyczne do wykorzystania na różnych lekcjach szkolnych w zgodzie z neurodydaktyką, kognitywistyką i tutoringiem |
54. | „Słyszę i zapominam, widzę i pamiętam, robię i rozumiem” czyli metody aktywzujące w praktyce szkolnej |
55. | Metody aktywizujące w praktyce szkolnej |
Ocenianie osiągnięć uczniów | |
56. | Kompetencje nauczyciela w zakresie oceniania szkolnego |
57. | Ocenianie jako relacja między nauczycielem i uczniem |
58. | Ocenianie jako istotny element procesu kształcenia |
59. | Ocenianie kształtujące sposobem na organizowanie procesów edukacyjnych sprzyjających uczeniu się |
60. | Jak oceniać, aby uczyć? Metody i techniki nauczania wspierające rozwój ucznia. |
61. | Ocenianie w praktyce szkolnej |
62. | Motywująca rola oceny szkolnej |
63. | Sposoby ewaluacji pracy uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w kontekście realizacji podstawy programowej |
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | |
64. | Edukacja włączająca – inkluzywna w praktyce szkolnej; dobre praktyki i wyzwania |
65. | Organizacja kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej |
66. | Bariery w integracji osób z niepełnosprawnością – czy jest możliwa dostępność? |
67. | Uczeń z opinią lub z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w szkole/placówce oświatowej |
68. | Diagnoza pedagogiczna dziecka z zaburzeniami rozwoju do 12 roku życia wg profilu psychoedukacyjnego PEP-R Erica Schoplera |
69. | Dostosowanie wymagań do potrzeb ucznia, zamiast dostosowania ucznia do potrzeb edukacji – organizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnieniem wskazań opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej |
70. | Uczeń z opinią lub z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w szkole/placówce |
71. | Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w systemie oświaty przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych |
72. | Nauczyciel współorganizujący kształcenie w przedszkolu i szkole – zadania, obowiązki, dokumentacja |
73. | Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej – specyfika funkcjonowania, metody pracy |
74. | Zespół Aspergera, zaburzenia ze spektrum autyzmu i fobia szkolna |
75. | Praca z dzieckiem z niepełnosprawnościami – jak pracować i jak się bawić, żeby mądrze rozwijać? |
76. | Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i uczniom ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w szkole/placówce |
77. | Dokumentowanie oraz ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom/uczniom w przedszkolu, szkole, placówce oświatowej |
78. | Zadania i rola nauczycieli/wychowawców w systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
79. | Jak współpracować z rodzicami dziecka z niepełnosprawnościami? |
Nowoczesne technologie informatyczne w edukacji | |
80. | Technologie informacyjno-komunikacyjne w procesach edukacyjnych |
81. | Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji |
82. | Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych |
83. | Kompetencje cyfrowe uczniów, w tym bezpieczne i skuteczne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie edukacyjnym |
84. | Narzędzia i zasoby cyfrowe oraz metody kształcenia wykorzystujące technologie informacyjno – komunikacyjne w procesie edukacji |
85. | Jak skutecznie korzystać z narzędzi cyfrowych – metody aktywizujące wykorzystujące technologię infomacyjno-komunikacyjną |
Wychowawcze umiejętności nauczyciela | |
86. | Wychowanie do wartości podstawą kształtowania dojrzałości emocjonalno-społecznej |
87. | Poczucie własnej wartości – jak je wspierać i rozwijać w codziennej pracy wychowawczej z uczniami? |
88. | Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów – wzmacnianie pozytywnego klimatu szkoły oraz budowanie poczucie bezpieczeństwa |
89. | Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – czy można się jej nauczyć? |
90. | Jak budowac odporność psychiczną u siebie i uczniów? |
91. | Sytuacje kryzysowe, sposoby i zasoby. Emocje, stres, lęki, depresja – ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. |
92. | Interwencja kryzysowa w szkole |
93. | Zapobieganie cyberprzemocy w szkole |
94. | Zachowania opozycyjno-buntownicze; zaburzenia zachowania |
95. | Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc rodzicom i nauczycielom w kształtowaniu sprawności czynienia dobra u wychowanków i uczniów |
96. | Czynniki ryzyka i czynniki chroniące, a program wychowawczo-profilaktyczny szkoły |
97. | Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny w aspekcie realizacji zadań programu wychowawczo – profilaktycznego |
98. | Realizacja zadań programu wychowawczo – profilaktycznego, jako forma wsparcia rodziny w wychowaniu dzieci |
99. | Integracja klasy |
100. | Klasa jako grupa wychowawcza |
101. | Trudna klasa – jak ją opanować, wychowywać i nauczać? |
102. | Jak uczyć i wychowywać dziecko z zaburzeniami zachowania? |
103. | Granice i konsekwencje w pracy z dzieckiem/uczniem, zamiast kar |
104. | Zaburzenia emocjonalne dzieci i młodzieży |
105. | Zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży. Depresja. Tendencje oraz próby samobójcze i akty autoagresji. |
106. | Procedury postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo w szkole/placówce |
107. | 10 sytuacji konfliktowych w środowisku szkolnym – jak je rozwiązywać? |
108. | Mediacja jako pozasądowy sposób rozwiązywania konfliktów |
109. | Negocjacje w środowisku szkolnym – 20 skutecznych technik przydatnych w prowadzeniu efektywnych rozmów z rodzicami i uczniami |
110. | Jak budować relacje w szkole? |
111. | Nauczyciele, rodzice, uczniowie. Relacje, komunikacja, bycie razem. |
112. | Trudny rodzic jako klient szkoły – jak go zrozumieć i jak z nim współpracować? |
113. | Gdy rodzic staje się roszczeniowy – współpraca z tzw. rodzicami trudnymi i niewydolnymi wychowawczo |
114. | Skuteczna komunikacja z rodzicami – 12 wskazówek do pracy z trudnymi rodzicami |
115. | Rodzina dysfunkcjonalna – specyfika funkcjonowania. Metody pracy z dziećmi ze środowisk zmarginalizowanych. |
Umiejętności psychologiczne i interpersonalne | |
116. | „Poczucie obfitości” nauczyciela – rozwój osobisty |
117. | Samoocena i poczucie własnej wartości w praktyce pedagogicznej |
118. | Kreatywność w pracy nauczyciela/wychowawcy |
119. | Kształtowanie kompetencji społecznych w zakresie rozwiązywania konfliktów i budowania relacji |
120. | Jak zadbać o autorytet? |
121. | Stres i wypalenie zawodowe nauczycieli – przyczyny, przejawy i profilaktyka |
122. | „Można się palić, ale nie warto się wypalić” – wypalenie zawodowe w pracy dobrego nauczyciela |
123. | Twój głos ma znaczenie – emisja głosu i wymowa |
Zdrowie uczniów i profilaktyka | |
124. | Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży |
125. | Dziecko/uczeń przewlekle chory – padaczka, cukrzyca i astma |
126. | Promowanie zdrowego stylu życia, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości |
127. | Ruch to zdrowie – aktywność fizyczna jako lek i ważne działanie profilaktyczne |
128. | Pierwsza pomoc przedmedyczna |
Realizujemy także szkolenia pod potrzeby szkoły/placówki lub zespołu nauczycielskiego.
Zamówienie szkolenia rady pedagogicznej przyjmujemy na podstawie wypełnionej karty zamówienia szkolenia, przesłanej skanem lub pocztą tradycyjną.