logo

Ośrodek Szkoleniowy KURSOR

Kursy doskonalące: Wychowawcze umiejętności nauczyciela
154

Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych nowość

Adresaci

Zakres treści

  1. Określenie zapotrzebowania na działania profilaktyczne.
  2. Uzależnienia substancjalne i behawioralne oraz kompulsje – etiologia, przejawy, konskwencje:
    1. biologiczne determinanty uzależnień i zachowań kompulsywnych,
    2. psychospołeczne uwarunkowania podatności na uzależnienia,
    3. zachowania ryzykowne i ich przejawy w różnych społecznościach.
  3. Diagnoza zapotrzebowania na działania profilaktyczne w placówkach oświatowych:
    1. przedmiot i zakres diagnozy,
    2. konstruowanie oraz dobór ilościowych i jakościowych narzędzi badawczych,
    3. metody interpretacji i zastosowanie danych diagnostycznych.
  4. Planowanie i realizacja działań profilaktycznych w placówkach oświatowych:
    1. istota, pojęcie i zakresy profilaktyki; adresaci oddziaływań profilaktycznych,
    2. formułowanie i uzasadnianie celów oddziaływań profilaktycznych,
    3. strategie, metody i techniki oddziaływań profilaktycznych o naukowo potwierdzonej skuteczności.
  5. Umiejętności, kompetencje i predyspozycje niezbędne do prowadzenia działań profilaktycznych:
    1. predyspozycje osobowościowe realizatorów działań profilaktyki uzależnień,
    2. zakres umiejętności i kompetencje osób zajmujących się profilaktyką,
    3. etyczne aspekty prowadzenia działań profilaktycznych.
  6. Pomiar skuteczności oddziaływań profilaktycznych:
    1. monitoring odziaływań profilaktycznych,
    2. rodzaje ewaluacji oraz narzędzia stosowanie w badaniach ewaluacyjnych,
    3. interpretacja i zastosowanie wyników badań ewaluacyjnych.
  7. System rekomendacji programów profilaktycznych:
    1. modelowa struktura programu rekomendowanego o naukowo potwierdzonej skuteczności,
    2. przegląd programów i dobrych praktyk profilaktycznych, realizowanych w Polsce i na świecie,
    3. zastosowanie rekomendowanych programów profilaktycznych w placówkach oświatowych.

    Przewidywane efekty szkolenia

    Uczestnicy:

    • poznają uzależnienia substancjalne, behawioralne, kompulsje oraz ich przyczyny i konsekwencje
    • będą potrafili przeprowadzić diagnozę pod kątem zapotrzebowania na oddziaływania profilaktyczne za pomocą odpowiednich metod i technik badawczych oraz poprawnie zinterpretować wyniki badań diagnostycznych
    • nabędą umiejętność, na podstawie przeprowadzonej diagnozy, zaplanowania działania profilaktycznego w szkole/placówce oświatowej
    • poznają zakres umiejętności i kompetencji wymagany, by zajmować się profilaktyką uzależnień
    • będą potrafili zmierzyć skuteczność działań profilaktycznych planując monitoring i ewaluację z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi oraz dokonać interpretacji wyników badań, a na ich podstawie korekty działań profilaktycznych
    • poznają przykłady dobrych praktyk profilaktycznych oraz programów o naukowo potwierdzonej skuteczności
    • nabędą umiejętność zaimplementowania programu rekomendowanego do profilaktyki szkoły/placówki oświatowej.
    Liczba godzin

    6

    Odpłatność
    100,00
    Liczba uczestników w grupie
    15–25

zapisz się na ten kurs

drukuj opis kursu