logo

Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli KURSOR

Kursy doskonalące: Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
107

Zaburzenia widzenia obuocznego czy dysleksja? Znaczenie terapii ortoptycznej w rozwoju i usprawnianiu widzenia obuocznego u dzieci i młodzieży

Adresaci

Zakres treści

  1. Budowa anatomiczna narządu wzroku – elementy gałki ocznej i ich funkcje.
  2. Ruchy zbieżne i rozbieżne oczu, a czynność czytania:
    1. fiksacja, konwergencja, dywergencja, sakkady,
    2. funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami ruchów oczu.
  3. Badanie ruchów obuocznych:
    1. badanie konwergencji,
    2. badanie w 9 kierunkach spojrzenia.
  4. Wady refrakcji:
    1. krótkowzroczność, nadwzroczność, różnowzroczność, astygmatyzm,
    2. funkcjonowanie dziecka z wybraną wadą wzroku.
  5. Fizjologia widzenia – 3 stopnie widzenia obuocznego.
  6. Patofizjologia widzenia:
    1. rodzaje zeza (jawny, ukryty, porażenny, pozorny, spazm, zez akomodacyjny),
    2. niedowidzenie funkcjonalne.
  7. Trudności szkolne i emocjonalno–społeczne powstałe na skutek zaburzeń wzrokowych.
  8. Rola i postawa nauczyciela wobec ucznia z dysfunkcją narządu wzroku.
  9. Cele i założenia terapii ortoptycznej i pleoptycznej w gabinecie i w domu.

Przewidywane efekty szkolenia

Uczestnicy:

zapisz się na ten kurs

drukuj opis kursu