Temat szkolenia

Finanse publiczne Urzędów Pracy i Funduszu Pracy w świetle nowej Ustawy z 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Informacje

Start

10.06.2025 (wt.), 09:00

Lokalizacja

online

Liczba godzin

5

Cena

420 zł

Kontakt

81 442 08 09

Cel i korzyści ze szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia gospodarki budżetowej w urzędach pracy w świetle nowej ustawy z 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Na szkoleniu omówione zostaną zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie kasowego i memoriałowego planowania, wykonywania i sprawozdawczości środków funduszu pracy oraz zakres stosowania nowych przepisów w zakresie tzw. „budżetu urzędu” i tzw. „funduszu”.

Adresaci szkolenia

Szkolenie dla dyrekcji, kadry kierowniczej oraz głównych księgowych i księgowych Powiatowych i Wojewódzkich Urzędów Pracy.

Program szkolenia

1. Powiatowy urząd pracy jako jednostka organizacyjna powiatu stanowiąca powiatową administrację zespoloną, a wojewódzki urząd pracy tworzony uchwałą sejmiku województwa – ustawa o samorządzie powiatu i ustawa o samorządzie województwa oraz ich zastosowanie w PUP i WUP.
2. Ustawa o finansach publicznych i zasady prowadzenia gospodarki budżetowej urzędów pracy jako samorządowych jednostek budżetowych – zasady zaciągania zobowiązań przez PUP i WUP w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych.
3. Fundusz Pracy i jego dysponent – zasady gospodarki budżetowej środkami FP w świetle nowej ustawy z 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia i nowych obowiązujących od 2025 roku przepisów ustawy o finansach publicznych.
4. Zakres zastosowania art.127 ustęp 2 pkt.3 ustawy o finansach publicznych i art.10 ustęp 3 ustawy o dochodach do samorządu powiatu i samorządu województwa – typowe nieprawidłowości z lat minionych popełnione przez ministerstwo w zakresie planowania zadań realizowanych przez PUP i WUP w nocie budżetowej na druku PFC.
5. Zadania finansowane z Funduszu Pracy.
6. Finansowanie z Funduszu Pracy świadczeń obligatoryjnych i form pomocy.
7. Finansowanie zadań fakultatywnych oraz wynagrodzeń pracowników z Funduszu Pracy.
8. Środki Funduszu Pracy na finansowanie zadań w ramach KFS.
9. Zakres zastosowanie do środków Funduszu Pracy wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, niewykorzystanych, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości przepisów art. 168 i art. 169 ustawy o finansach publicznych.
10. Specyfika rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej PUP i WUP jako samorządowych jednostek budżetowych – podział ksiąg na „budżet-urząd” i „fundusz” i związane z nim zmieniające się interpretacje Ministerstwa Pracy.
11. Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz zasady prawidłowej księgowości obowiązujące w 2025 roku w urzędach pracy i u dysponenta Funduszu Pracy.
12. Obroty i salda poszczególnych kont ”budżetu urzędu” i „funduszu” jako dane księgowe a zasady sporządzania sprawozdania typu „RB”, w tym „pomocniczego” sprawozdania z wykonania planu finansowego państwowego funduszu celowego: Rb-33 i Rb-40 za rok 2025.
13. Zasady sporządzania rocznych sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych dla celów statystycznych w zakresie operacji finansowych: RB-N, RB-Z, RB-ZN – czy WUP i PUP powinien sporządzać jedno czy oddzielne sprawozdania w zakresie operacji finansowych dla „budżetu-urzędu” i „funduszu”.
14. Problem sporządzania sprawozdania finansowego WUP i PUP jako samorządowych jednostek budżetowych – specyficzna rola konta 136 i 853 dla dysponenta środków państwowego funduszu celowego i ich ujęcie w sprawozdaniu finansowym Ministerstwa Pracy.
15. Czy PUP i WUP powinien wykazywać w swoim bilansie salda kont 136 i 853? – nowe wytyczne Ministerstwa Finansów i Regionalnych Izb Obrachunkowych dotyczących kont 840, 760, 640, 290 oraz ich prezentacji w sprawozdaniu finansowym urzędu pracy.
16. Odpowiedzi na pytania.

Osoba prowadząca kurs

doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych: w latach 2001-2006 przeprowadzał ok. 100 dni szkoleń rocznie, w latach 2007-2010 przeprowadzał ok. 200 dni szkoleń rocznie. Autor kilkudziesięciu publikacji i setek materiałów szkoleniowych z tematyki dotyczącej finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, autor podręcznika „Podstawy rachunkowości budżetowej”. Pisze dla Rzeczpospolitej i internetowego Biuletynu Finansów Publicznych. Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowego Inspektoratu Weterynarii, Powiatowych i Wojewódzkich UrzędówPracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezj i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji Pośredniczącej oraz beneficjentów środków unijnych

Po szkoleniu dla uczestników zostanie wydane zaświadczenie na podstawie § 22 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 652)

Zapisz się tutaj

Wybierz termin

Ilość zaplanowanych terminów: 0

Dane uczestnika
Dane do zaświadczenia (PESEL i miejsce urodzenia są niezbędne do wystawienia zaświadczenia wg wzoru MEN.)
Dane do faktury
Przejdź do treści