Arkusz organizacyjny szkoły podstawowej na rok szkolny 2021/2022- racjonalnie i skutecznie
Celem szkolenia
Przygotowanie organizacji kolejnego roku szkolnego jest jednym z najważniejszych zadań z zakresu zarządzania oświatą dla dyrektorów jednostek oświatowych, a także dla samorządowców odpowiedzialnych za lokalny system oświaty. Prawidłowe i umiejętne zaplanowanie organizacji szkół w największym stopniu determinuje zdolność sprawnego pozyskiwania subwencji oświatowej i planowania budżetu JST.
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników szkolenia do sprawnego przygotowania organizacji pracy szkół podstawowych na rok szkolny 2021/2022 z uwzględnieniem rozproszonych zmian w przepisach prawa oświatowego, w tym: repetytorium podstaw prawnych organizacji pracy szkół podstawowych oraz prezentacja racjonalnych rozwiązań organizacyjnych, których stosowanie może usprawnić pracę szkół oraz lokalnych systemów oświaty.
Adresaci szkolenia:
Dyrektorzy, wicedyrektorzy i pracownicy samorządowi odpowiedzialni za zadania JST związane z organizacją lokalnego systemu oświaty.
Program nauczania:
- Związek zadań realizowanych przez szkołę podstawową z modelem finansowania zadań oświatowych.
- Związek pozyskiwania środków z subwencji oświatowej z systemem informacji oświatowej – zadania dyrektora w zakresie prawidłowości wprowadzenia danych.
- Standardy organizacji pracy szkoły podstawowej wynikające z modelu finansowania zadań oświatowych.
- racjonalna liczebność oddziałów w szkole podstawowej;
- zasady realizacji zajęć edukacyjnych w podziale na grupy oddziałowe i międzyoddziałowe;
- organizacja zajęć wychowania fizycznego w grupach międzyklasowych– praktyczne rozwiązania.
- Nauka w klasach łączonych – zakres możliwych łączeń i tryb ich wprowadzenia. Czym różni się praca w klasach łączonych od pracy w grupie międzyklasowej.
- Katalog podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej na gruncie ustawy Prawo oświatowe.
- Ramowy plan nauczania szkoły podstawowej – zajęcia obowiązkowe dla ucznia oraz zajęcia obowiązkowe dla szkoły a fakultatywne dla ucznia.
- Godziny do dyspozycji dyrektora – praktyczny model ustalania liczby godzin przysługujących szkole i zasady ich wykorzystania.
- Organizacja religii, etyki, przygotowania do życia w rodzinie i doradztwa zawodowego – racjonalne rozwiązania.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i jej finansowanie.
- Organizacja pracy nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach specjalistów: pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny – zapisy w statucie dające możliwość elastycznego przydziału zadań specjalistom.
- Elastyczny model organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej – jak dążyć do efektywności i racjonalność tych zajęć?
- Trzy modele organizacji kształcenia specjalnego (oddział integracyjny, oddział specjalny, włączenie ucznia objętego kształceniem specjalnym do oddziału ogólnodostępnego) – analiza porównawcza pod względem organizacyjnym i finansowym. Jakie rozwiązania organizacyjne podnoszą efektywności form wsparcia?
- Cztery formy indywidualizacji kształcenia, co powinniśmy wiedzieć o ich organizacji i finansowaniu?
- Organizacja zajęć na warunkach określonych w odrębnych przepisach:
- nauka języka polskiego dla cudzoziemców i osób powracających z zagranicy,
- zajęcia umożliwiające podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej – zakres obowiązkowego stosowania i pozyskiwania środków na ten cel.
- Organizacja klas sportowych i dwujęzycznych – podstawy organizacji i finansowania.
- Organizacja biblioteki szkolnej i świetlicy szkolnej – racjonalne rozwiązania.
- Plan organizacji pracy szkoły w kwietniu i dostosowanie arkusza organizacyjnego do rzeczywistej liczby uczniów i realizowanych zadań w sierpniu.
- Planowanie pracy nauczycieli w arkuszu organizacyjnym – z nadgodzinami czy bez?
- Kompetencje kuratora oświaty, związków zawodowych i organu prowadzącego w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego – zasada działania w ramach ustawowo przyznanych kompetencji. W jakich sytuacjach możliwe jest nakazanie dyrektorowi zmian w arkuszu organizacyjnym.
Osoba prowadząca kurs:
Praktyk z wieloletnim doświadczeniem zawodowym na wszystkich szczeblach administracji oświatowej (dyrektor szkoły, wizytator, pracownik administracji samorządowej). Autorka wielu publikacji i projektów szkoleniowych z zakresu implikacji nowego prawa oświatowego i budowania kultury skutecznego zarządzania oświatą. Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Arkusz organizacyjny szkoły podstawowej na rok szkolny 2021/2022- racjonalnie i skutecznie (szkolenie on-line)
Rozpoczęcie: 10.03.2021 r. (środa), godz. 10.00
Szkolenie przez Internet (czytaj więcej o szkoleniach on-line)
Liczba godzin: 6
Cena: 250 PLN
W ramach ceny zapewniamy: przeprowadzenie szkolenia, materiały szkoleniowe (przesyłane przez e-mail) oraz zaświadczenie zgodne z rozporządzeniem MEN.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do 09.03.2021 r.