Prawo pracy w realizacji zadań dyrektora jako kierownika zakładu pracy i przełożonego służbowego wszystkich pracowników. Praktyczne zagadnienia kadrowe i organizacyjne w szkołach i przedszkolach w roku szkolnym 2020/2021 w związku ze zmiennymi formami pracy szkoły/przedszkola, w tym funkcjonowania w reżimie sanitarnych i nauką zdalną w czasie epidemii
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest omówienie zadań dyrektora jako kierownika zakładu pracy i przełożonego służbowego względem nauczycieli w świetle zmian organizacyjnych, zmian w przydziale zadań nauczycieli i specjalistów w związku ze zmienną formą funkcjonowania szkoły, efektywności wdrażania podstawy programowej i przydzielonych zadań statutowych. Podczas szkolenia zostaną zaprezentowane prawne i praktyczne rozwiązania wynikające z czynności dyrektora jako pracodawcy.
Po zajęciach uczestnik potrafi:
- zaplanować organizację przedszkola/szkoły zgodnie z wymaganymi standardami i kwalifikacjami do zatrudnienia i przydziału godzin- w uzgodnieniu z organem prowadzącym- analiza wymaganych przepisów i form realizacji zadań szkoły/przedszkola/oddziału
- dostosować status pracowniczy i organizacyjny do prawa wewnątrzszkolnego oraz szczególnych warunków funkcjonowania szkoły/przedszkola w czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego- przykłady praktycznych działań- zarządzenia, uzgodnienia, przykłady modyfikacji czynności nadzorczych oraz pracowniczych,
- prowadzić bieżącą kontrolę i nadzór w formie bezpośredniego dostępu do pracy zdalnej jako podstawę do uwzględniania przydzielonych i zatwierdzonych godzin pracy nauczycieli w ramach pensum nauczyciela oraz innych pracowników stosownie do potrzeb – wykładnia prawna do wypłaty wynagrodzenia i dodatków- wzory dokumentacji
- prowadzić politykę kadrową (dokumentacja pracownicza, przydział zadań i godzin ponadwymiarowych) dostosowaną do organizacji zróżnicowanych form kształcenia i obsady kadrowej – modyfikować przydział zadań nauczycieli –wzory pism, poleceń, dokumentacji rozliczeniowej, arkuszy samooceny i monitoringu
- pozyskiwać informację z dokumentacji szkoły (dziennik elektroniczny lub inny wewnątrzszkolny system dokumentacji) , z dokumentacji osób nie będących nauczycielami oraz realizacji przydziału zadań i czynności zleconych – wynikających ze statutowej działalności szkoły do przyznawania lub odmowy: dodatku motywacyjnego, nagród, wyróżnień –przykłady, wzory
- pozyskiwać informację dot. skutecznych działań pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako wskaźnika do przydziału godzin zleconych na ppp.- wzór- arkusz monitoringu
- udzielać ( na wniosek) zgody na pracę podczas kwarantanny- wzór porozumienia,
- stosować kryteria i zasady prawne: nawiązywania, rozwiązywania stosunku pracy, uzupełniania, dopełnia etatu, zatrudnienia w kilku szkołach (konsekwencje finansowe)- wzory pism,
- znać i stosować zgodnie z wymaganymi terminami procedurę nawiązania, rozwiązania stosunku pracy z pozycji pracodawcy i pracownika- procedura w zał.,
- znać i stosować przepisy urlopowania, nadgradzania, karania, w tym przepisy szczególne wynikające ze zmian KN
Adresaci szkolenia:
Dyrektorzy przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz zainteresowani nauczyciele pełniący funkcje kierownicze w ww. jednostkach oświatowych. Pożądany udział nauczycieli i nauczycieli specjalistów zatrudnionych w oparciu o ustawę KN.
Program szkolenia:
- Analiza podstaw prawnych:
- Ustawy: Prawo oświatowe i Karta Nauczyciela, Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych.
- Ustawa Kodeks Pracy,
- Ustawa o pracownikach samorządowych,
- Akty wykonawcze – wybrane zapisy z przedmiotowych rozporządzeń, m.in. szczególnych rozwiązań w czasie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół – wyciąg z najważniejszych przepisów prawnych ( w materiałach dla uczestników)
- Zmiany w zatwierdzonym arkuszu organizacji szkoły i przedszkola na rok szkolny 2020/2021 podstawą do wdrażania działań kadrowych przez dyrektora szkoły, przedszkola.
- dostosowanie organizacji przedszkola /szkoły do zmian tzw. szczególnych wynikających z czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty- wzory dokumentów,
- zmiany w przydziale godzin nauczycielom wynikające z zapisów szczególnych- przykłady, zasady wynagradzania,
- zmiana systemu monitorowania i kontroli realizacji zadań realizowanych przez nauczycieli i specjalistów- stały i bezpośredni dostęp dyrektora-dokumenty, przykłady ( w załączeniu).
- Prawo pracy w zakresie przyznawania i rozliczania godzin ponadwymiarowych.
- dokumentowanie czasu pracy nauczycieli , w tym nauczycieli uczących zdalnie
- uśrednione pensum nauczyciela oraz uśredniony czas pracy,
- zasady ustalenia wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe za wycieczki, dni wolne od pracy, dni dyrektorskie, opiekę nad dzieckiem, przerwy świąteczne.
- Różne formy nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami pedagogicznymi i niepedagogicznymi – wzory pism
4.1 Czynności dyrektora dot. nawiązania/ rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.
- nawiązania/rozwiązanie umowy o pracę z nauczycielem stażystą.
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem w razie częściowej likwidacji szkoły lub zmian organizacyjnych.
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem w razie całkowitej likwidacji szkoły.
- wypowiedzenie zmieniające dla nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i pracowników nie będących nauczycielami.
- nawiązanie/rozwiązanie umowy o pracę z nauczycielem zatrudnionym w zastępstwie innego nauczyciela.
- rozwiązanie umowy o pracę z nauczycielem zatrudnionym w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania.
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem w razie uzyskania negatywnej oceny pracy.
- rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia i za wypowiedzeniem.
- rozwiązanie stosunku pracy w związku z: – częściową likwidacją oddziałów lub zmian organizacyjnych lub całkowitą likwidacją placówki.
4.2 Obowiązki dot. rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania.
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem w razie częściowej likwidacji szkoły lub zmian organizacyjnych,
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem w razie całkowitej likwidacji szkoły
- przeniesienie nauczyciela w stan nieczynny,
- rozwiązanie stosunku pracy nauczycielem z powodu choroby trwającej dłużej niż jeden rok,
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem wskutek orzeczenia lekarskiego o niezdolności do pracy,
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem wskutek uzyskania negatywnej oceny pracy,
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem wskutek cofnięcia skierowania do nauczania religii,
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem, który wniósł podanie o urlop bezpłatny,
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem z powodu nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się nauczyciela na badanie okresowe lub kontrolne,
- rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem z powodu upływu terminu urlopu bezpłatnego,
- procedura udzielania nauczycielom urlopów dla poratowania zdrowia,
- świadectwo pracy, wniosek pracownika o sprostowanie świadectwa pracy.
- rozwiązanie stosunku pracy a przechowywanie dokumentacji pracowniczej.
- Zmiany w realizacji racjonalnej polityki kadrowej w stosunku do pracowników nie będących nauczycielami
- Bieżące sprawy kadrowe:
- porozumienie o wykonywaniu pracy zdalnej podczas kwarantanny,
- przyczyny/możliwości odmowy przyznania dodatkowych godzin do realizacji,
- skutki pobytu nauczyciela na kwarantannie-uzupełnianie braków kadrowych,
- zmienny tryb organizacji, a staż (awans zawodowy) i ocena nauczyciela,
- zbieranie oświadczeń i zaświadczeń lekarskich związanych ze stanem epidemii.
Osoba prowadząca szkolenie:
edukator, ekspert i trener – praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą. Ekspert i trener (od 2012 roku) w realizacji projektu EFS: „ Zarządzanie oświatą w samorządach”- Etap I, II oraz „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie lokalnym ukierunkowanym na rozwój kompetencji kluczowych uczniów i nauczycieli” (2016-2020). Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
Prawo pracy w realizacji zadań dyrektora jako kierownika zakładu pracy i przełożonego służbowego wszystkich pracowników. Praktyczne zagadnienia kadrowe i organizacyjne w szkołach i przedszkolach w roku szkolnym 2020/2021 w związku ze zmiennymi formami pracy szkoły/przedszkola, w tym funkcjonowania w reżimie sanitarnych i nauką zdalną w czasie epidemii (szkolenie on-line)
Rozpoczęcie: 28.01.2021 r. (czwartek), godz. 10.00
Szkolenie przez Internet (czytaj więcej o szkoleniach on-line)
Liczba godzin: 6
Cena: 320 PLN
W ramach ceny zapewniamy: przeprowadzenie szkolenia, materiały szkoleniowe (przesyłane przez e-mail) oraz zaświadczenie zgodne z rozporządzeniem MEN.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do 27.01.2021 r.