Kontrola gminy segregacji odpadów komunalnych oraz kontrola kompostowania bioodpadów w przypadku korzystania ze zwolnienia w opłacie
Adresaci:
Pracownicy urzędów gmin, wójtowie, burmistrzowie, prezydenci, pracownicy działów ochrony środowiska, związków międzygminnych oraz podmiotów i jednostek organizacyjnych zajmujących się odpadami komunalnymi.
Celem szkolenia
Na szkoleniu zostaną omówione procedury i zasady kontroli prowadzonej przez pracowników gmin u właścicieli nieruchomości w zakresie obowiązku selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, zadeklarowanego kompostowania bioodpadów powstających na nieruchomości, wydawania decyzji określających wysokość opłaty podwyższonej za brak segregacji lub stwierdzających utratę prawa do korzystania ze zwolnienia w części z opłaty ze względu na kompostowanie bioodpadów.
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w wersji edytowalnej /wzory pism/ oraz adres mailowy do prowadzącego w celu zadawania dodatkowych pytań po szkoleniu
Program szkolenia:
- Kto ma obowiązek kontrolować segregacje odpadów komunalnych?
- Czy podmiot odbierający odpady komunalne kontroluje sposób segregacji?
- Obowiązek segregacji odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości.
- Czy obowiązek segregacji dotyczy również nieruchomości, które nie są w systemie gminnym?
- Jak ustalić zasady segregacji w gminie
- Czy należy zasady określić segregacji
- określenie warunków uznania, że odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny
- postanowienia regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach
- Kolor pojemnika/ worka a brak segregacji odpadów
- Czy w przypadku przekazania na przykład papieru w worku bądź pojemniku innym niż koloru niebieskiego, mamy do czynienia z brakiem segregacji odpadów?
- Selektywna zbiórka w PSZOKU i na nieruchomości
- Jak stwierdzić brak segregacji w przypadku dwóch lub więcej deklaracji z budynku jednorodzinnego
- Brak segregacji w budynkach mieszkalnych wielolokalowych – kto odpowiada, wyjątki
- Brak segregacji na nieruchomościach niezamieszkałych
- Stwierdzenie braku segregacji na nieruchomościach rekreacyjnych
- Czy właściciel nieruchomości niezamieszkałej może zadeklarować tylko pojemnik na odpady zmieszane i ewentualnie worek na szkło
- Kontrola segregacji odpadów przez pracowników urzędu gminy/miasta/strażników miejskich
- czy należy zawiadamiać o kontroli
- czy kontrole należy przeprowadzić tylko i wyłącznie w obecności właściciela nieruchomości
- upoważnienia do kontroli, treść – wzór
- legitymacje służbowe do okazania w trakcie kontroli
- jak powinna być treść protokołu z przeprowadzonej kontroli
- doręczanie protokołu z kontroli
- wykorzystanie ustaleń kontroli w prowadzonym postępowaniu dowodowym
- czy pracownicy odpowiadają za brak prowadzonych kontroli
- odpowiedzialność finansowa pracowników urzędu za brak kontroli – kary pieniężne
- udział policji w czynnościach kontrolnych
- mandaty karne za niewykonywanie obowiązków przez właścicieli nieruchomości w zakresie segregacji odpadów, kto może nałożyć,
- czy segregację odpadów należy kontrolować na terenie posesji
- odpowiedzialność właściciela nieruchomości za utrudnienia podczas czynności kontrolnych
- Czy podmiot odbierający odpady może zostawić odpady, które nie są posegregowane?
- Jakie obowiązki ma firma odbierająca odpady w zakresie weryfikacji poprawności segregacji odpadów?
- powiadomienie wójta/ burmistrza/ prezydenta przez podmiot odbierający odpady o stwierdzeniu braku segregacji odpadów komunalnych przez właściciela nieruchomości
- jak ma być treść i sposób powiadomienia
- czy gmina powinna określić sposób powiadomienia o przypadkach braku segregacji?
- jakie czynności, mając na uwadze prawidłowa ocenę sposobu segregacji odpadów powinien podjąć podmiot odbierający odpady komunalne?
- czy należy sporządzić protokół w czasie odbioru odpadów?
- dokumentacja fotograficzna braku segregacji, ważne dane
- ochrona danych osobowych przy stwierdzaniu przestrzegania obowiązku segregacji odpadów
- umowa i siwz a obowiązek powiadomienia wójta/ burmistrza/ prezydenta przez podmiot odbierający odpady o stwierdzeniu braku segregacji
- Wszczęcie postępowania w sprawie określenia opłaty podwyższonej za brak segregacji
- Dowody w postepowaniu prowadzonym przez organ
- czy należy ponowić powtórzyć czynności kontrolne przed wydaniem decyzji?
- czy decyzja o opłacie podwyższonej może być nałożona już po pierwszym stwierdzeniu braku segregacji odpadów komunalnych?
- decyzje o opłacie podwyższonej dla nieruchomości zamieszkałych, niezamieszkałych i ryczałtowych?
- na jaki okres można wydać decyzję na opłatę podwyższoną?
- kiedy należy wszcząć postępowanie?
- czy wydawać decyzję na każdy miesiąc?
- możliwość złożenia korekty deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z decyzja o opłacie podwyższonej
- Kto kontroluje segregacje odpadów przez właścicieli nieruchomości, którzy nie są w systemie gminnym
- sankcje za brak segregacji dla właścicieli nieruchomości, którzy nie są w systemie gminnym
- wyższa cena za odbiór odpadów przy braku segregacji, jaki obowiązek ma firma odbierająca odpady z posesji, które nie są w systemie gminnym
- Jak określić wysokość zwolnienia w części z opłaty w przypadku kompostowania bioodpadów?
- Komu przysługuje zwolnienie?
- Co rozumie się pod pojęciem „wysokość zwolnienia proporcjonalna do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych”?
- Czy właściciel nieruchomości ma obowiązek złożenia deklaracji w związku ze zwolnieniem z tytułu kompostowania
- Kto może złożyć deklarację z informacją o kompostowaniu bioodpadów?
- Czy wszystkie nieruchomości mogą być wyposażone w kompostowniki?
- Czy rada gminy musi określić wymagania dotyczące kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz zwolnić właścicieli takich nieruchomości, w całości lub w części, z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na te odpady?
- Jak może wyglądać kompostownik
- Czy w interesie gminy jest określanie wymagań dotyczących kompostowania bioodpadów
- Czy właściciel nieruchomości musi kompostować wszystkie bioodpady powstające na terenie nieruchomości
- Informacje zawarte w deklaracji składanej w związku ze zwolnieniem w części z opłaty – co ma być w deklaracji
- Kary za nieprawdziwe dane zawarte w deklaracji dotyczące kompostowania bioodpadów
- Od którego miesiąca organ ma dokonać odpisu ze względu na kompostowanie bioodpadów
- Do kiedy właściciel nieruchomości może złożyć deklarację na kompostowanie
- Kontrola prawdziwości danych dotyczących zwolnienia w związku z kompostowaniem bioodpadów
- czy wójt/ burmistrz/ prezydent ma obowiązek kontrolować dane w deklaracji dotyczące kompostowania
- czy podmiot odbierający odpady komunalne ma kontrolować z jakich nieruchomości oddawane są bioodpady
- czy podmiot odbierający odpady komunalne może otrzymać od gminy dane dotyczące informacji jakie nieruchomości kompostują bioodpady
- informacja podmioty obierającego odpady o odebraniu bioodpadów,
- czy obowiązki informacyjne dotyczące bioodpadów zamieścić w umowie z podmiotem odbierającym odpady na terenie gminy
- czy po złożeniu deklaracji o kompostowaniu, właściciel może oddawać bioodpady
- oddawanie bioodpadów do PSZOK a deklaracja
- weryfikacja z jakich nieruchomości oddawane są do PSZOK- u bioodpady
- „zamknięcie” PSZOKU przed bioodpadami
- oględziny na nieruchomości w razie weryfikacji prawdziwości deklaracji z informacja o kompostowaniu bioodpadów
- Kontrola właścicieli nieruchomości w zakresie kompostowania bioodpadów
- czy można i trzeba wejść na nieruchomość
- kontrola w dniu odbioru odpadów
- upoważnienia pracowników
- dowody w postępowaniu w sprawie stwierdzenia utraty prawa do zwolnienia
- za jaki miesiąc można wydać decyzje i do kiedy obowiązuje
- jaka decyzja w przypadku stwierdzenia braku kompostowania i zarazem braku segregacji odpadów komunalnych?
- Nowa deklaracja a wcześniejsza deklaracja uwzględniająca zwolnienie z tytułu kompostowania bioodpadów
- kiedy właściciel nieruchomości może złożyć ponowną deklarację na zwolnienie
- decyzja organu czy nowa deklaracja w przypadku stwierdzenia, że bioodpady nie są kompostowane – ciekawe przypadki
- Inne ciekawe zagadnienia i odpowiedzi na pytania prowadzącego
Osoba prowadząca szkolenie:
Robert Litwinek – były Sekretarz Gminy Baranów, trener – prowadzący szkolenia. Współpracownik wielu samorządów. Jako pierwszy w Polsce, już od początku 2012 roku przygotował i wprowadził nowe rozwiązania w gminie w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, przeprowadził kilkaset szkoleń dla gmin i związków międzygminnych z tematyki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, egzekucji administracyjnej zaległości w opłatach oraz nowych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Opracował jako pierwszy w Polsce uchwały – akty prawa miejscowego, które wprowadziła nowelizacja ustawy, w tym wzór deklaracji. Osoba świetnie orientująca się w problemach jakie napotykają pracownicy gmin w stosowaniu przepisów ustawy śmieciowej.
Kontrola gminy segregacji odpadów komunalnych oraz kontrola kompostowania bioodpadów w przypadku korzystania ze zwolnienia w opłacie (szkolenie on-line)
Rozpoczęcie: 24.05.2021 r. (poniedziałek), godz. 09.30
Szkolenie przez Internet (czytaj więcej o szkoleniach on-line)
Liczba godzin: 6
Cena: 390 PLN
W ramach ceny zapewniamy: przeprowadzenie szkolenia, materiały szkoleniowe (przesyłane przez e-mail) oraz zaświadczenie zgodne z rozporządzeniem MEN.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do 23.05.2021 r.