Racjonalna i skuteczna pomoc psychologiczno-pedagogiczna, także w czasie pandemii. Planowanie zadań na rok szkolny 2021/2022
Szkolenie adresujemy do:
Dyrektorów szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych, nauczycieli, dyrektorów CUW-ów, ZEAS-ów, pracowników jst odpowiedzialnych za zadania związane z zarządzaniem oświatą, psychologów, pedagogów zatrudnieniowych w placówkach oświatowych, wszystkich zainteresowanych tematyką szkolenia
Cele ogólne:
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pracy specjalistów nie jest łatwym wyzwaniem, zwłaszcza w dobie pandemii i nauki zdalnej. Niebawem dyrektorzy szkół staną przed zadaniem zaplanowania ich w projekcie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2021/2022, przedstawiciele organów prowadzących natomiast będą te plany analizować i zatwierdzać. Przekażemy Państwu uporządkowaną wiedzę o obowiązujących podstawach prawnych i zasadach organizacji racjonalnej i skutecznej pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zakresie zaspokojenia indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez jst.
Uzyskanie wskazówek dotyczących realizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w czasie kształcenia stacjonarnego, hybrydowego i zdalnego. Omówienie zasad finansowania i monitorowania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez jst, poprzez przedstawienie informacji zwrotnej dotyczącej jakości i skuteczności świadczonej pomocy w ramach zajęć dodatkowych. Wskazanie jak należy ująć w arkuszu organizacyjnym na rok szkolny 2021/22 pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz organizację kształcenia specjalnego. Doskonalenie umiejętności korzystania z aktualnych instrumentów prawnych i finansowych w organizowaniu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Omówienie zasad współdziałania organów prowadzących ze szkołami i przedszkolami w organizacji wspierania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, zarówno w zakresie wspomagania rozwoju uczniów, jak i kształcenia uczniów o szczególnych uzdolnieniach. Przedstawienie zasad współpracy szkół i przedszkoli z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Możliwość uzyskania praktycznych porad i wskazówek dotyczących prawidłowej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej zarówno jako zadania jst czy szkoły/ przedszkola.
Program nauczania:
- Podstawy prawe dotyczące racjonalnej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współdziałaniu organu prowadzącego z dyrektorami i rodzicami uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zmiennych trybów organizacji pracy szkoły, przedszkola.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako obligatoryjne zadanie statutowe każdej szkoły i przedszkola. Zasady organizacji, monitorowania, ewaluacji w progresywnym działaniu na rzecz uczniów wymagających wsparcia.
- Rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów w szkole i przedszkolu – organizacja form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącym procesie edukacyjnym szkoły/przedszkola w kształceniu stacjonarnym, hybrydowym i zdalnym.
- Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną jako zadanie statutowe każdej szkoły i przedszkola- zasady współpracy, także w czasie epidemii.
- Wykaz zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych, nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych, w tym w warunkach kształcenia zdalnego.
- Lokalna diagnoza potrzeb dzieci, uczniów w poszczególnych jednostkach oświatowych danej jst w planowaniu i realizacji zajęć pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wynikających z pracy każdego nauczyciela oraz zajęć dodatkowych pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Umiejętność wykorzystania aktualnych instrumentów prawnych i finansowych w organizowaniu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Finansowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w realizacji zadań państwa i gminy jako organu prowadzącego szkoły, przedszkola.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i organizacja kształcenia specjalnego w arkuszu organizacyjnym.
- Tworzenie w lokalnych systemach oświaty optymalnych warunków organizacyjnych i finansowych do zatwierdzenia racjonalnej i skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wypracowanie w jst ujednoliconego systemu organizacji pomocy psychologiczno—pedagogicznej oraz zasad przydziału i realizacji godzin rewalidacji indywidualnej lub grupowej w ramach kształcenia uczniów posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego, w tym w razie czasowego zawieszenia funkcjonowania szkoły.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci jako pierwszy element systemowego wsparcia rozwoju dzieci w gminie. Czynności zespołu ds. wczesnego wspomagania w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem w czasie kształcenia na odległość- zasady, efektywność realizacji i wynagradzanie.
- Edukacja włączająca, klasa integracyjna, klasa specjalna w szkole ogólnodostępnej – przydział zajęć obowiązkowych, zajęć dodatkowych, a ich realizacja i skuteczność w czasie kształcenia na odległość.
- Indywidualne nauczanie dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2020/2021.
- Zatrudnianie specjalistów: pedagoga, psychologa, doradcy zarodowego, nauczycieli organizujących kształcenie integracyjne i specjalistów – kwalifikacje, zakres zadań i organizacja ich pracy w czasie zmiennych form kształcenia.
- Planowanie doskonalenia nauczycieli w uzyskiwaniu pożądanych specjalistycznych kwalifikacji.
- Panel dyskusyjny
Osoba prowadząca kurs:
Prawnik, ekspert w zakresie prawa oświatowego, zarządzania edukacją, finansów publicznych i prawa pracy w oświacie. Doświadczony praktyk, specjalizujący się w problematyce konsolidacji usług publicznych realizowanych przez samorządy lokalne. Trener, edukator, autor wielu publikacji i opracowań- m. innymi dot. samorządowych centrów usług wspólnych, dotacji celowych na wyposażenie szkół w podręczniki, czy wydzielania środków na specjalną organizację nauki i metody pracy. Współautor nowelizacji przepisów ustawy karta nauczyciela oraz współautor komentarza do ustawy o systemie oświaty. Realizuje szkolenia dla urzędów miast, gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, firm szkoleniowych, doradczych, konsultingowych, dla MEN, MF, ORE, itp. Prowadzi również zajęcia ze studentami na uczelni wyższej.
Racjonalna i skuteczna pomoc psychologiczno-pedagogiczna, także w czasie pandemii. Planowanie zadań na rok szkolny 2021/2022 (szkolenie on-line)
Rozpoczęcie: 12.03.2021 r. (piątek), godz. 10.00
Szkolenie przez Internet (czytaj więcej o szkoleniach on-line)
Liczba godzin: 6
Cena: 280 PLN
W ramach ceny zapewniamy: przeprowadzenie szkolenia, materiały szkoleniowe (przesyłane przez e-mail) oraz zaświadczenie zgodne z rozporządzeniem MEN.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do 11.03.2021 r.