Integracja sensoryczna nowość
Celem studiów jest merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do pracy w specjalistycznym obszarze aktywności diagnostycznej i terapeutycznej osób z szeroko rozumianymi dysfunkcjami integracji sensorycznej w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświaty prowadzących działania z zakresu integracji sensorycznej.
Słuchacz nabędzie wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i klinicznej, dysfunkcji rozwojowych oraz neurobiologicznych podstaw integracji sensorycznej. Zdobędzie umiejętności z zakresu diagnostyki i interwencji terapeutycznej oraz planowania i prowadzenia terapii neurorozwojowej i wspomagającej. Dzięki uzyskanym kompetencjom będzie przygotowany do pacy z dziećmi o różnorodnych dysfunkcjach rozwojowych oraz z rodzinami tych dzieci.
Dla kogo?
Uczestnikami podyplomowych studiów „Integracja sensoryczna” mogą zostać absolwenci studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich wszystkich specjalności kierunku pedagogika, pedagogika specjalna i kierunków nauczycielskich, zainteresowani uzyskaniem uprawnień do prowadzenia zajęć z zakresu integracji sensorycznej oraz podniesieniem kwalifikacji zawodowych. Studia są też kierowane do absolwentów takich kierunków jak psychologia, fizjoterapia, logopedia, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne i są zainteresowani uzyskaniem uprawnień do pracy z dziećmi w obszarze integracji sensorycznej.

Cele szczegółowe
- wyposażenie słuchaczy w wiedzę oraz umiejętności z obszaru integracji sensorycznej w obszarze pracy z dziećmi o różnorodnych dysfunkcjach rozwojowych
- wyposażenie słuchaczy w umiejętności z zakresu terapii i fizjoterapii, diagnozowania zaburzeń integracji sensorycznej, terapii zajęciowej i wykorzystywania metod wspomagających terapię
- wyposażenie słuchaczy w umiejętności i kompetencje z zakresu komunikacji, budowania dobrej atmosfery z objętym terapią dzieckiem i jego rodziną w celu prawidłowego, skutecznego prowadzenia całego procesu terapeutycznego
- wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności wychowawcze i terapeutyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z integracji sensorycznej w przedszkolach, szkołach, placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku, a także w placówkach pomocy społecznej, ośrodkach szkolno-wychowawczych i innych organizacjach prowadzących działania z zakresu integracji sensorycznej
Uzyskiwane kwalifikacje
Absolwent studiów na tym kierunku:
W zakresie wiedzy:
- zna podstawy neurobiologii, psychologii rozwojowej i neurofizjologii
- zna budowę, funkcje i patologie układów zmysłowych
- zna podstawy fizjoterapii i terapii zajęciowej
- zna wybrane teorie integracji sensorycznej i typologię zaburzeń integracji sensorycznej
- zna zasady diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej
- zna i rozumie metodykę terapii metodą integracji sensorycznej
- zna metody terapii za pomocą integracji sensorycznej w wybranych zaburzeniach i w wybranych etapach rozwoju dziecka
- zna metody wspomagające terapię zaburzeń integracji sensorycznej
- zna i rozumie zasady współpracy z rodziną dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej
W zakresie umiejętności:
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu neurobiologii, psychologii rozwojowej i neurofizjologii w pracy metodą integracji sensorycznej
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu budowy, funkcji i patologii układów zmysłowych w pracy metodą integracji sensorycznej
- potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności z zakresu fizjoterapii i terapii zajęciowej w pracy metodą integracji sensorycznej
- potrafi wykorzystać w praktyce znajomość teorii integracji sensorycznej w pracy
- potrafi rozpoznać zaburzenia na podstawie typologii zaburzeń integracji sensorycznej
- potrafi przeprowadzić diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej
- potrafi prowadzić terapię metodą integracji sensorycznej
- potrafi dopasować prowadzoną terapię do potrzeb dziecka, jego zaburzeń, jego etapu rozwoju
- potrafi wykorzystywać metody wspomagające terapię w pracy z dzieckiem
- potrafi współpracować z rodziną dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej, udzielać im wsparcia oraz wskazywać właściwe metody opieki nad dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz pracy z nim
W zakresie kompetencji społecznych:
- jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności zawodowej, gotów do podejmowania nowych wyzwań i udzielania wsparcia podopiecznym
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec podopiecznych
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
Program studiów
Program obejmuje następujące zagadnienia:
- Dydaktyka specjalna
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej
- Podstawy neurobiologii
- Teoria integracji sensorycznej
- Typologia zaburzeń integracji sensorycznej
- Układy zmysłowe: budowa, funkcja, patologia
- Psychologia rozwojowa i kliniczna
- Neurofizjologia rozwoju ruchowego
- Podstawy fizjoterapii i terapii zajęciowej
- Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej
- Metodyka prowadzenia terapii metodą integracji sensorycznej
- Terapia metodą integracji sensorycznej w wybranych zaburzeniach neurorozwojowych
- Przegląd metod wspomagających terapię dzieci z zaburzeniami rozwoju
- Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej
- Zaburzenia integracji sensorycznej w przedszkolu i szkole
- Praktyka zawodowa
Czas trwania
3 semestry – 630 godzin (w tym 180 godzin praktyk)
Organizacja zajęć
Studia podyplomowe są organizowane w trybie online, co pozwala na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca.
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.
Dokument potwierdzający ukończenie studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Terminy realizacji
- nabór letni: październik 2022 r. – luty 2024 r.
- nabór zimowy: marzec 2023 r. – czerwiec 2024 r.
Odpłatność
- cena w uczelni (Collegium Balticum): 6600 zł.
- cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 6000 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 5300 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR 4600 zł.