Edukacja dla bezpieczeństwa nowość
Celem studiów jest merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do nauczania przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa oraz zajęć z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa powszechnego i zarządzania kryzysowego na wszystkich poziomach edukacji szkolnej oraz nadanie uprawnień do prowadzenia zajęć z kolejnego przedmiotu.
Słuchacz zdobędzie merytoryczną wiedzę z zakresu najważniejszych zagadnień dotyczących edukacji dla bezpieczeństwa, z zasadami powszechnej samoobrony i obrony cywilnej, ze strukturą obronną państwa oraz zasadami przygotowania się do sytuacji zagrożenia, a także zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu dydaktyki przedmiotu na II, III i IV etapie edukacyjnym. Dzięki pogłębionej wiedzy teoretycznej i praktycznej słuchacz uzyska kompetencje do efektywnego przekazywania wiedzy z przedmiotu podczas zajęć szkolnych. Praktyki dydaktyczne pozwolą z kolei umocnić i wzbogacić umiejętności oraz kompetencje z zakresu praktycznej pracy dydaktycznej z uczniami w różnym wieku.
Dla kogo?
Uczestnikami podyplomowych studiów „Edukacja dla bezpieczeństwa” mogą zostać posiadający przygotowanie pedagogiczne i uprawnienia do nauczania co najmniej jednego przedmiotu szkolnego absolwenci studiów pierwszego i drugiego stopnia kierunków pedagogicznych oraz kierunków nauczycielskich, którzy są zainteresowani uzyskaniem uprawnień do prowadzenia zajęć szkolnych z kolejnego przedmiotu.

Cele szczegółowe
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa i bezpieczeństwa powszechnego
- wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa i bezpieczeństwa powszechnego
- wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Uzyskiwane kwalifikacje
Absolwent studiów na tym kierunku:
W zakresie wiedzy:
- ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa publicznego
- zna prawne aspekty zarządzania bezpieczeństwem
- zna sposoby zarządzania w sytuacjach kryzysowych
- ma wiedzę z zakresu psychologii w kontekście działania w sytuacjach kryzysowych
- zna zagrożenia w czasie wojny i pokoju
- zna wybrane zagadnienia z zakresu ochrony ludności cywilnej, pierwszej pomocy, ostrzegania o zagrożeniach i podstaw ratownictwa
- zna zasady komunikowania się z grupą
- zna specyfikę pracy nauczyciela przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
- zna zasady zarządzania informacją
- zna metodykę przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
- zna zasady dydaktyki przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
W zakresie umiejętności:
- potrafi działać zgodnie z zasadami dotyczącymi bezpieczeństwa publicznego i jego ochrony
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologicznych aspektów działania w sytuacji kryzysowej
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu prawnych aspektów zarządzania bezpieczeństwem
- potrafi zarządzać sytuacjami kryzysowymi
- potrafi wskazać właściwe działania i zachowania w przypadku zagrożeń podczas wojny i pokoju
- potrafi prowadzić zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa zgodnie z zasadami metodyki tego przedmiotu
- potrafi prowadzić zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa zgodnie z zasadami dydaktyki tego przedmiotu
- potrafi komunikować się z uczniami, tworzyć pozytywną atmosferę w klasie i rozwiązywać konflikty interpersonalne
- potrafi pracować z uczniem indywidualnie i w grupie
- potrafi projektować działania edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa na poszczególnych etapach kształcenia
- potrafi wykorzystywać nowe technologie na zajęciach z edukacji dla bezpieczeństwa
- potrafi udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym
- potrafi prowadzić właściwe działania w zakresie ostrzegania o zagrożeniach i alarmowania
- potrafi współpracować z instytucjami edukacyjnymi w obszarze bezpieczeństwa
- potrafi wykonywać działania z zakresu ratownictwa
W zakresie kompetencji społecznych:
- jest uwrażliwiony na problemy oraz potrzeby edukacyjne uczniów
- jest świadom wagi, jaką ma nauczanie jego przedmiotu dla rozwoju intelektualnego ucznia i związanego z tym procesu wychowawczego
- jest przygotowany do poszanowania i przestrzegania prawnych i etycznych zobowiązań związanych z pracą nauczyciela
- jest gotów do nieustannego weryfikowania, aktualizowania i pogłębiania swojej wiedzy oraz do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
- jest przygotowany do poszanowania i wspierania uczniów w ramach działań edukacyjnych i wychowawczych
Program studiów
Program obejmuje następujące zagadnienia:
- Psychologiczne podstawy działania w sytuacjach kryzysowych
- Promieniowanie jądrowe i jego skutki
- Bezpieczeństwo publiczne i jego ochrona
- Prawne aspekty zarządzania bezpieczeństwem
- Wprowadzenie do bezpieczeństwa
- Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
- Siły zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej
- Zagrożenia czasu wojny
- Zagrożenia czasu pokoju
- Struktura obronności Państwa
- Bezpieczeństwo indywidualne i jego ochrona
- Metodyka przedmiotu Edukacja dla bezpieczeństwa na II, III i IV etapie edukacyjnym
- Podstawa programowa
- Metodyka pracy z grupą
- Komunikacja interpersonalna
- Projektowanie działań edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa na II, III i IV etapie edukacyjnym
- Substancje toksyczne – oznakowanie i zabezpieczenia
- Zastosowanie IT na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa
- Ochrona ludności i ochrona cywilna
- Specyfika pracy nauczyciela przedmiotu Edukacja dla bezpieczeństwa
- Zarządzanie informacją
- Pierwsza pomoc poszkodowanym w sytuacjach zagrożeń i nieszczęśliwych wypadków
- Ostrzeganie o zagrożeniach i alarmowanie
- Współpraca z instytucjami edukacyjnymi w obszarze bezpieczeństwa
- Podstawy ratownictwa sanitarnego i medycznego.
- Praktyka dydaktyczna
Czas trwania
3 semestry – 360 godzin (w tym 90 godzin praktyk)
Organizacja zajęć
Studia podyplomowe są organizowane w trybie online, co pozwala na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca.
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.
Dokument potwierdzający ukończenie studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Terminy realizacji
- nabór letni: październik 2022 r. – luty 2024 r.
- nabór zimowy: marzec 2023 r. – czerwiec 2024 r.
Odpłatność
- cena w uczelni (Collegium Balticum): 4350 zł.
- cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 3900 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 3450 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR 3000 zł.