Studia podyplomowe

Zarządzanie oświatą – menedżer placówki oświatowej

Cel studiów

Celem studiów jest przekazanie niezbędnej wiedzy oraz kompetencji w kierunku sprawnego zarządzania placówkami opiekuńczo-wychowawczymi czy innymi instytucjami związanymi z edukacją, ale również zarządzania zasobami ludzkimi w tych organizacjach. Studia przygotowują do udoskonalenia jakości pracy w placówkach oświatowych w nowej strukturze systemu oświaty oraz do skutecznego planowania regionalnej polityki oświatowej. Wybranie tego kierunku to gwarancja poznania wszelkich ujęć i wymiarów bycia menedżerem.

Dla kogo?

  • Dyrektorzy szkół, osoby zajmujące stanowiska kierownicze w placówkach oświatowo-wychowawczych, osoby zatrudnione w administracji państwowej wszystkich szczebli lub przede wszystkim kandydaci na zajmowanie wyżej wymienionych stanowisk,
  • Nauczyciele wszystkich specjalności i poziomów nuczania, którzy są zainteresowani doskonaleniem zawodowym, pragnący nabyć wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania w edukacji,
  • Osoby zajmujące się problematyką oświatową w jednostkach samorządu terytorialnego,
  • Pracownicy nadzoru pedagogicznego, pracownicy organów prowadzących szkoły, animatorzy działań i organizacji oświatowych.

Uzyskiwane kwalifikacje

Absolwenci studiów nabywają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowisk dyrektorskich oraz innych stanowisk kierowniczych w placówkach oświatowych zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1449).

Absolwent studiów:

  • Posiądzie wiedzę w zakresie odpowiedzialności za całokształt pracy szkoły,
  • Zrozumie pracę administracyjną i będzie poprawnie interpretował przepisy prawa,
  • Nabędzie umiejętności skutecznego rozwiązywania rzeczywistych problemów występujących w placówce,
  • Dowie się jak ustala się priorytety w zakresie planowania i realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz diagnozowania realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego na wszystkich poziomach nauczania szkolnego,
  • Pozna różne metody utrzymywania stałej więzi ze środowiskiem lokalnym,
  • Wykaże umiejętności w zakresie zarządzania zespołem ludzkim, zarządzania finansami szkoły, doskonalenia pracy dydaktycznej placówki oraz ewaluacji jej pracy.

Program studiów

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (DzU 2019 poz. 1450).

I MODUŁ: Teoretyczne podstawy zarządzania placówką oświatową

  • System oświaty – cele, zadania, funkcje i podstawy prawne
  • Zadania oświatowe samorządu terytorialnego
  • Publiczne i niepubliczne podmioty systemu oświaty – zadania i funkcje
  • Realizacja zadań statutowych placówki oświatowej

II MODUŁ: Prawne aspekty zarządzania placówką oświatową

  • Prawo rodzinne w oświacie
  • Prawo pracy w oświacie – Karta Nauczyciela, Kodeks Pracy
  • Podstawy prawa administracyjnego i samorządowego
  • Tworzenie wewnętrznych aktów prawnych w placówce oświatowej

III MODUŁ: Praktyczne zarządzanie placówką oświatową

  • Dyrektor liderem placówki oświatowej – planowanie i organizacja pracy placówki oświatowej
  • Zarządzanie informacją niejawną – RODO w placówce oświatowej
  • Zarządzanie marką placówki oświatowej
  • Zarządzanie dokumentacją placówki oświatowej
  • Zarządzanie finansami w placówce oświatowej
  • Zarządzanie BHP i ochroną p.poż. w placówce oświatowej
  • Zasady udzielania pierwszej pomocy
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i organizacja kształcenia specjalnego
  • Zagrożenia dzieci i młodzieży – przeciwdziałanie i współpraca z organami wspierającymi
  • Zarządzanie zmianą i sytuacją kryzysową w placówce oświatowej
  • Nadzór pedagogiczny, zarządzanie jakością, ewaluacja placówki oświatowej
  • Rada pedagogiczna, rada rodziców
  • Podstawa programowa – cele kształcenia z uwzględnieniem etapów edukacyjnych i typów szkół
  • Współpraca placówki oświatowej z podmiotami zewnętrznymi
  • Nowoczesne technologie wspomagające zarządzanie placówką oświatową – system zarządzania informacją i zdalne formy nauczania

IV MODUŁ: Zarządzanie zasobami ludzkimi w placówce oświatowej

  • Dyrektor placówki oświatowej w funkcji HR: rekrutacja, selekcja, wdrożenie i zwolnienie pracownika
  • Trening menedżerski
  • Dyrektor liderem rozwoju – doskonalenie, awans i ocena pracy nauczyciela

V MODUŁ: Kompetencje osobiste dyrektora placówki oświatowej

  • Dyrektor liderem wystąpień publicznych i prezentacji. Budowanie marki osobistej i autorytetu lidera placówki oświatowej
  • Techniki radzenia sobie ze stresem, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
  • Warsztat interpersonalny dyrektora placówki oświatowej: komunikacja interpersonalna, asertywność, efektywność osobista i organizacja czasu pracy, konflikt i sytuacje trudne
  • Budowanie relacji z nauczycielem, rodzicem i uczniem
  • Coaching w edukacji

Czas trwania

2 semestry – 230 godzin

Organizacja zajęć

Dwa tryby realizacji:

Zajęcia hybrydowe

Studia podyplomowe realizowane przez Akademię Humanitas organizowane będą w formule blended learning (hybrydowej), polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych (odbywających się na terenie uczelni) z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Zajęcia online

Studia podyplomowe realizowane przez Akademię Humanitas prowadzone będą w 100% trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom, Moodle), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Warunki zaliczenia

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów.

Bez egzaminu końcowego

Dokument potwierdzający ukończenie studiów

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Terminy realizacji

  • nabór letni: październik 2023 r. – czerwiec 2024 r.
  • nabór zimowy: marzec 2024 r. – luty 2025 r.

Odpłatność

  1. cena w uczelni: 3500 zł.
  2. cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 3150 zł.
  3. cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 2975 zł.
  4. cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 2800 zł.
Skip to content