Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (Tyflopedagogika)
Cel studiów
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w specjalistyczną wiedzę i umiejętności do pracy z dziećmi i młodzieżą słabowidzącą i niewidomą w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego specjalnego, dydaktyki specjalnej oraz wiedzy praktycznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (DzU 2019, poz. 1450).
Dla kogo?
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I stopnia, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.
Do podjęcia studiów jest wymagane posiadanie przygotowania pedagogicznego w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (DzU z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Uzyskiwane kwalifikacje
Studia nadają kwalifikacje.
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do pracy z dziećmi z dysfunkcją wzroku w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych lub integracyjnych (oddziałach specjalnych lub integracyjnych).
Program studiów
Program obejmuje m.in. zagadnienia:
I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA
- Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
- Dydaktyka specjalna - projektowanie zajęć edukacyjnych
II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ
- Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej
III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
- Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
- Wprowadzenie do tyflopsychologii i tyflopedagogiki
- Specyfika edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością wzrokową oraz metody wspomagania i terapii
- Diagnostyka tyflopedagogiczna - procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych
- Wczesna interwencja oraz wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
- Wybrane metody komunikacji z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi
- Rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością wzrokową
IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE
- Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową i sprzężoną niepełnosprawnością wzrokową w edukacji wczesnoszkolnej
- Wybrane metody i programy rehabilitacji widzenia
- Techniki przemieszczania się w przestrzeni – zasady orientacji przestrzennej
- Metodyka nauczania alfabetu Braille’a i zasady pisania na maszynie brajlowskiej.
- Zasady, formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej
Czas trwania
3 semestry – 630 godzin (w tym 180 godzin praktyk)
Organizacja zajęć
Studia podyplomowe są organizowane w formule blended learning, polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (na platformie ClickMeeting i/lub Zoom), które pozwalają na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca.
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.
Dokument potwierdzający ukończenie studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Terminy realizacji
- nabór letni: październik 2022 r. – luty 2024 r.
- nabór zimowy: marzec 2023 r. – czerwiec 2024 r.
Odpłatność
- cena w uczelni (WSH Humanitas): 4100 zł.
- cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 3700 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 3515 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR 3330 zł.