Nauczanie programowania w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej
Cel studiów
Studia mają na celu przygotowanie nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej do realizacji zadań edukacyjnych związanych z kształtowaniem myślenia komputacyjnego uczniów.
Wiedza zdobyta na studiach podyplomowych umożliwi poznanie podstaw informatyki w zakresie, w jakim naucza i stosuje tę dziedzinę w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i z uczniami w wieku wczesnoszkolnym, w tym:
- profesjonalne realizowanie zajęć dydaktycznych mających na celu rozwijanie umiejętności abstrakcyjnego myślenia poprzez modelowanie rzeczywistych sytuacji i reprezentowanie danych, ich gromadzenie i przetwarzanie,
- projektowanie algorytmów oraz ich realizacji w postaci cyfrowej,
- rozumienie organizacji i funkcjonowania komputerów, urządzeń elektronicznych i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania,
- rozumienie sposobów kształtowania myślenia komputacyjnego za pomocą tradycyjnych środków dydaktycznych,
- rozumienie społecznych aspektów informatyki i jej zastosowań oraz wpływu informatyki na rozwój społeczeństw,
- rozwijanie środowiska kształcenia informatycznego dzieci/uczniów uwzględniającego nowoczesne metody kształcenia sprzyjające ich samorozwojowi.
Dla kogo?
Studia podyplomowe kierowane są do nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnych, którzy zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (DzU 2017 poz. 356, tom 1) powinni „stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach” (s. 13).
Sylwetka absolwenta
- Absolwent studiów będzie dobrze przygotowany do: realizacji zajęć dydaktycznych w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych i medialnych dzieci/uczniów, projektowania sytuacji problemowych integrujących treści z zakresów różnych edukacji w otoczeniu uczniów, które uczniowie modelują i rozwiązują tworząc algorytm, odtwarzają go poza komputerem (np. mata edukacyjna), jak również realizują w wersji komputerowej.
- Absolwent studiów podyplomowych zdobędzie wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu programowania i rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnego języka programowania (programowanie i nauczanie programowania w języku Scratch Junior/Scratch/Baltie), kodowania za pomocą maty edukacyjnej i programowania robotów. Istotnym elementem uzyskanego wykształcenia będzie umiejętność kształtowania u uczniów odpowiedzialnych postaw w świecie mediów cyfrowych.
- Absolwent będzie miał możliwość zdobycia certyfikatów ECDL potwierdzających jego umiejętności komputerowe.
Atuty
- Indywidualne podejście do każdego słuchacza i opieka mentora, który pozwoli odnaleźć i rozwinąć potencjał każdego z uczestników.
- Praktyczny i zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami prawnymi program, pozwalający na zdobycie profesjonalnych umiejętności na wysokim poziomie.
- Wysoko wykwalifikowana kadra dydaktyczna, składająca się z pracowników naukowych i praktyków, którzy będą służyć pomocą nie tylko w trakcie studiów, ale również po ich zakończeniu.
- Realizacja zajęć metodami problemowymi W trakcie warsztatów zostaną zastosowane metody z obszaru Learning by Developing (LbD), Problem Based Learning (PBL), Project Based Learning, m.in. metoda WebQuest, metoda Design Thinking, metoda e-Portfolio.
- Realizacja części zajęć/wykładów poprzez platformę e-learningową Forum Twórczych Nauczycieli. Platforma umożliwia uczestnictwo w zajęciach, w dowolnej lokalizacji i czasie.
- Możliwość uzyskania certyfikatów ECDL potwierdzających poziom kompetencji komputerowych.
Program studiów
Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:
- Edukacja informatyczna w klasach I-III
- Podstawy pracy z komputerem i siecią
- Elementy algorytmiki
- Programowanie wizualne
- Programowanie z zastosowaniem maty edukacyjnej (maty do kodowania)
- Symulacje i gry w nauczaniu programowania
- Elementy robotyki
- Metodyka nauczania programowania w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej
- Projekt edukacyjny
Czas trwania
2 semestry – 200 godzin
Organizacja zajęć
Studia podyplomowe są organizowane w formule blended learning, polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (na platformie ClickMeeting i/lub Zoom), które pozwalają na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca.
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.
Dokument potwierdzający ukończenie studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Terminy realizacji
- nabór letni: październik 2022 r. – czerwiec 2023 r.
- nabór zimowy: marzec 2023 r. – luty 2024 r.
Odpłatność
- cena w uczelni (WSH Humanitas): 2800 zł.
- cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 2500 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 2375 zł.
- cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR 2250 zł.