Poczta dla pracowników Ośrodka Szkoleniowego KURSOR
Interfejs WWW
Interfejs poczty przez WWW (o nazwie WebMail) znajduje się pod łatwym do zapamiętania adresem http://poczta.kursor.edu.pl; stamtąd następuje automatyczne przekierowanie na adres docelowy https://poczta58697.wer.pl – może być jednak konieczne zaakceptowanie i zapamiętanie w przeglądarce wyjątku bezpieczeństwa.
Konfiguracja programu pocztowego
Dane potrzebne do konfiguracji programów pocztowych:
- użytkownik: x.y@kursor.edu.pl
- serwer poczty przychodzącej (POP3): pop3.kursor.edu.pl
- serwer poczty wychodzącej (SMTP): smtp.kursor.edu.pl
- serwer protokołu IMAP: imap.kursor.edu.pl
- numer portu serwera SMTP: 587
W ustawieniach konta należy włączyć opcję „Serwer wymaga uwierzytelnienia” (np. w Outlook Express: Narzędzia/Konta/Właściwości/Serwery).
Bezpieczne połączenie
Można skonfigurować program pocztowy tak, żeby łączył się z serwerem pocztowym w sposób bezpieczny (tj. zabezpieczony przed przeczytaniem/zmianą nagłówków lub treści e-maila przez osoby niepowołane). Należy wówczas użyć następujących parametrów:
- połączenie: bezpieczne na specjalnym porcie (TLS)
- serwer poczty przychodzącej (POP3) i wychodzącej (SMTP): poczta58697.wer.pl
- port serwera SMTP: 465
- port serwera POP3: 995
Pomocne artykuły
- Jak skonfigurować serwer poczty i skrzynki e-mail w programie pocztowym Thunderbird
- Konfiguracja skrzynki e-mail w programie pocztowym Outlook
- Konfiguracja skrzynki e-mail w telefonie z systemem Android
Problemy z wysyłaniem i dostarczaniem poczty
Zdarza się, że do nadawcy powraca wiadomość, która z jakiegoś powodu nie mogła zostać dostarczona – ta tzw. zwrotka podaje powód, dla którego odbiorca jej nie otrzymał. Najczęstsze przyczyny braku dostarczenia wiadomości do adresata zostały opisane w tym artykule.
Zdarza się, że wiadomość w ogóle nie może zostać wysłana (np. na adresy z KURSOR-a). Najczęściej powodem są załączniki; należy upewnić się, że:
- przesyłany plik nie ma rozszerzenia exe ani rar
- przesyłany plik nie jest archiwum (tj. plikiem z rozszerzeniem zip, 7z, arj) zawierającym spakowany plik o jednym z następującej listy rozszerzeń: ade, adp, bat, chm, cmd, com, cpl, exe, hta, ins, isp, jse, js, lib, lnk, mde, msd, msp, mst, pif, scr, sct, shb, sys, vb, vbe, vbs, vxd, wsc, wsf lub wsh
Filtrowanie spamu
Serwer pocztowy zapewnia bardzo skuteczne filtrowanie spamu; niechciane wiadomości są oznakowywane słowem [SPAM]
w tytule, jednak wpadają do skrzynki Odebrane
w programach pocztowych. Żeby automatycznie przenieść je do skrzynki Spam
(którą należy okresowo przeglądać, ponieważ mogą się w niej znaleźć wiadomości błędnie oznaczone jako niepożądane przez serwer pocztowy), należy utworzyć w programie pocztowym tzw. filtr („regułę przetwarzania”). Tworzenie filtra zostało szczegółowo opisane w artykułach na stronach programów pocztowych: MS Outlook i Thunderbird.
(Jeśli w programie pocztowym nie ma foldera Spam
, to należy go najpierw utworzyć.)
Automatyczna odpowiedź („wakacyjna”)
Każdy użytkownik poczty może samodzielnie włączyć automatyczną odpowiedź, która będzie wysyłana za każdym razem, gdy na jego konto wpłynie e-mail. Dla automatycznej odpowiedzi można ustawić:
- początek: data oraz godzina
- koniec: data oraz godzina
- częstotliwość ponawiania (na każdy e-mail; tylko raz; raz na określony czas)
- treść
Można także dodać adresy e-mail do tzw. białej listy: na te adresy automatyczna odpowiedź nie będzie wysyłana.
Żeby skonfigurować automatyczną odpowiedź, należy zalogować się do interfejsu poczty przez WWW, a następnie wybrać: Ustawienia Zaawansowane Auto-odpowiedź.
Pomoc zewnętrzna
Szczegółowe artykuły nt. konfiguracji kont pocztowych i możliwości aplikacji WebMail można znaleźć na następujących stronach: